03 juli 2024

De groene krokodil (enquête verenigingen)

Op initiatief van ons CDA-kamerlid Inge van Dijk is er door veel lokale CDA-fracties gehoor gegeven aan haar oproep. Deze bestond uit de landelijke signalen vanuit verenigingen, waarbij vooral het invullen van formulieren met onzinnige of moeilijke vragen een belangrijk punt is. U kent waarschijnlijk nog wel de paarse krokodil uit de OHRA-reclame, waarbij een meisje na het zwemmen graag haar gevonden paarse krokodil terug wil. De receptionist is onverbiddelijk en hoewel de paarse krokodil binnen handbereik staat, moeten er eerst flink wat papieren van vermissing ingevuld worden, voordat het meisje haar paarse krokodil terug krijgt. De paarse krokodil staat nu bekend als metafoor voor overdreven en klantonvriendelijke bureaucratie. Vanuit het CDA bieden wij de groene krokodil aan om ons hard te maken voor de verenigingen in onze gemeente en hun mogelijke problemen met het papierwerk en regels. Tevens hebben wij gevraagd naar de zorgen omtrent de verenigingen.

Het CDA heeft een online onderzoek ingezet waar verenigingen mochten reageren met hun zorgen omtrent de bureaucratie en hun vereniging. Volgens het onderzoek valt het gelukkig mee met het onzinnige papierwerk. Die kunnen we als gemeente mooi in onze zak steken. Wel geeft men aan dat het bij vragen moeilijk is om de juiste ambtenaar te bereiken, omdat veel vrijwilligers overdag werken en ’s avonds niemand meer bereikbaar is.

De verenigingen in Oosterhout maken zich zorgen om hun huisvesting. Met name onverwachte huurverhoging, onzekerheid over de locatie of gebrek aan passende middelen.  Daarbij loopt het aantal vrijwilligers terug en komen de taken steeds bij dezelfde mensen terecht.

Een ander opvallend punt uit het onderzoek is de aandacht voor ouderen. De groeiende groep heeft te weinig plaats om veilig en beschut te sporten en mist plaats voor het sociaal samenzijn hierbij.

Voor de verenigingen zou het wenselijk zijn als er vanuit een centraal punt met verenigingen opgetrokken wordt, zoals een gezamenlijk boekhoudprogramma of EHBO-cursus.

In het rapport staan verdere details, suggesties en oplossingen, waar u als wethouder een mooie start heeft om onze verenigingen te steunen.

Als CDA willen we de verenigingen, die hebben meegedaan met dit onderzoek, heel hartelijk dank voor hun input. Deze weten als geen ander wat er speelt in verenigingsland en danken we ze niet alleen voor hun deelname aan dit onderzoek, maar ook voor hun belangrijke bijdrage in de maatschappij.