17 augustus 2024

Binnenstad in Balans

CDA debatavond 2024.pdf

Debatavond over toekomst van de Bossche binnenstad.

’s-Hertogenbosch heeft een aantrekkelijke binnenstad, waar het goed wonen, werken en ontmoeten is. Een binnenstad met een rijke historie, waar altijd reuring is. Maar ook een binnenstad die onder druk staat. De komende jaren komen er grote vraagstukken op ons af op het gebied van mobiliteit, leefbaarheid, duurzaamheid en economisch perspectief.

Hoe houden we in de toekomst met elkaar de Bossche binnenstad in balans? Hierover vindt op woensdag 21 augustus, aanvang 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur) in PA | Podium Azijnfabriek (Triniteitstraat 19), een debat plaats met als onderwerp: “Binnenstad in balans”.

Deze debatavond wordt georganiseerd door (Marcel Ploegmakers en Freek van Genugten namens) de Bossche CDA-fractie. Inwoners en ondernemers van de binnenstad en overige belangstellenden zijn hiervoor van harte uitgenodigd. Aanmelden is niet noodzakelijk.

Voor deze avond zijn drie deskundigen uitgenodigd die, in het eerste deel van de avond, een inleiding verzorgen. In het tweede deel van de avond vindt het debat plaats.

Ward Frielink, directeur/ partner van het Nijmeegse adviesbureau voor ruimte en strategie DTNP, zal in zijn inleiding ingaan op het onderwerp ”De binnenstad bezien door de bril van de bezoekers, de bewoners en de werkers’’, de staat en toekomst van binnensteden, door de bril van verschillende gebruikers.

Na hem spreekt Cees-Jan Pen, lector lectoraat De Ondernemende Regio Fontys Hogeschool/ lid van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, over de dynamische binnenstad. Pen zal ingaan op het onderwerp “Hoe ziet de functiemix van de binnenstad van de toekomst eruit”? Volgens hem denken we bij binnenstedelijke ontwikkelingen nog teveel in Retail-oplossingen en door Retail gedreven transformaties.

De laatste inleider is Mark Keultjes senior projectmanager openbare ruimte bij de gemeente Amersfoort. Hij spreekt over “Werken aan een toekomstbestendige binnenstad” en gaat met name in op ontwikkeling van de historische binnenstad van Amersfoort. Deze gemeente, in omvang en inwoneraantal gelijk aan ’s-Hertogenbosch, heeft al een autoluwe binnenstad. Volgens hem vraagt een toekomstbestendige binnenstad om minder dominantie van auto’s en meer dominantie van groen, voet en fiets.

Na de pauze vindt er een debat plaats over drie stellingen waaraan, naast de inleiders, deel wordt genomen door Nicolette Kempers (Ondernemersvereniging Hartje 's-Hertogenbosch), Helga Gerritzen (Kon. Horeca Nederland afd. ’s-Hertogenbosch), Anton van de Rijt (Vereniging van Vastgoedeigenaren Centrum ’s-Hertogenbosch), Liesbeth Oudesluijs (Wijkraad binnenstad/ BLB), Karin Rademaker (Hoteloverleg ’s-Hertogenbosch) en Chrisje Clement (Den Bosch Partners).

Het aanwezige publiek krijgt ook de ruimte om op verschillende manieren deel te nemen aan het debat o.a. door te reageren op stellingen via Mentimeter. De avond staat onder leiding van Tineke van den Heuvel, voorzitter CDA ’s-Hertogenbosch.

Van harte welkom!