10 juli 2024

Verslag raadsvergadering 4 juli 2024

Op 4 juli 2024 vond de laatste raadsvergadering voor de vakantie van de gemeente Someren plaats. De agenda was uitgebreid, met veel belangrijke dossiers. Daarom begon de vergadering al om 17.30 uur.
De fractie van CDA Someren kijkt tevreden terug. Er is over het algemeen goed gedebatteerd en er zijn geen besluiten afgewezen. Hier is een overzicht van de belangrijkste besluiten:

Kennisnemen van en instemmen met het concept model RBT Brainport-Oost

Het regionaal bedrijventerrein (RBT) staat momenteel sterk in de belangstelling. De omgeving maakt zich zorgen en de politiek is verdeeld. Maar waar ging het deze vergadering precies over? Welke fases zijn er en wanneer wordt er definitief besloten over het RBT? Op dit moment ging het alleen over de voorwaarden die de raad in december 2023 had gesteld. De vraag was of er voldoende duidelijkheid was om het gemeentelijk voorkeursrecht te handhaven en naar de volgende fase over te gaan. Het betrof dus nog geen definitief besluit, hoewel sommige partijen dat wel zo willen doen geloven.

Als fractie van het CDA zijn wij voorstander voor de komst van het regionale bedrijventerrein. Uit de locatiestudie kwam naar voren dat dit gebied (de combinatie van Lungendonk in Someren en Varenschut in Helmond) het meest geschikt is. We betreuren de verkleining van het gebied tijdens de raadsvergadering in december. Dit vergroot enerzijds het financiële risico en anderzijds wonen er nu meer omwonenden binnen de ontwikkelingsruimte van het bedrijventerrein. In het oorspronkelijke scenario kon nog onderzocht worden hoe met deze adressen om te gaan. Nu zij buiten het gebied vallen, zullen zij, als het bedrijventerrein doorgaat, dit voor hun deur krijgen. Desondanks heeft de meerderheid zo besloten. Of het bedrijventerrein daadwerkelijk wordt gerealiseerd, hangt af van de uitkomst van de lopende onderzoeken. Hierbij komen niet alleen thema’s als verkeersontsluiting en het voorkomen van sluitverkeer door Lierop aan bood, maar ook leefbaarheid, waterberging, financiële gevolgen en de vraag welke soort bedrijven zich mogen vestigen. Ook de omgeving wordt in deze fase betrokken bij de planvorming. Al deze onderzoeken en de omgevingsdialoog leiden uiteindelijk tot een definitief omgevingsplan. Pas wanneer dat plan er is, neemt de gemeenteraad een definitief besluit over de toekomst van het RBT. Voordat het zover is, zijn we echter wel een paar jaar verder.

Vaststellen bestemmingsplan Stipdonk 46a Lierop

Een groot (transport)bedrijf wil uitbreiden. Dit bedrijf ligt en past binnen het beoogde RBT-gebied.

Geven van wensen en bedenkingen over de ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant

De regio groeit en ontwikkelt zich stormachtig. Dat heeft grote gevolgen voor dorpen, kernen en gemeenschappen. Hoe kunnen we deze ontwikkeling in goede banen leiden? En wat vinden we belangrijk? Dit zijn kernvragen die centraal staan in de ontwikkelstrategie die in samenwerking met de provincie, het waterschap en de andere gemeenten in Zuidoost-Brabant is opgesteld. Samen met de Peelgemeenten zijn een aantal speerpunten vastgesteld die we belangrijk vinden. Hierbij valt te denken aan het belang van woningbouw en het behouden van voorzieningen in kleine kernen om deze leefbaar te houden. Hier hebben we gezamenlijk nog eens extra de nadruk op gelegd.

Vaststellen woon-welzijn-zorgvisie 2040 gemeente Someren

In het kader van zorg en welzijn worden woningen gebouwd en verzorgd om zelfstanding te kunnen wonen. De woon-welzijn-zorgvisie beschrijft welk type woningen de gemeente inzet bij nieuwbouwprojecten. Daarnaast worden enkele nieuwe initiatieven nader uitgewerkt, zoals de pre-mantelzorgwoning, flexibilisering van bestaande woningen in zowel binnen- als buitengebied en het clusteren van ouderenwoningen.
We hebben daarnaast gecontroleerd or de woonenquête van de KBO is opgenomen in deze visie. Met 1181 respondenten biedt deze enquête een goed beeld van wensen en bedenkingen. Gelukkig is deze enquête meegenomen in de visie.

Beschikbaar stellen aanvullend krediet nieuwbouw Integraal Huisvestingsplan (IHP) ’t Rendal

De broodnodige nieuwbouw voor basisschool ’t Rendal en de kinderopvang in Lierop kan nu eindelijk van start gaan. Door stijgende bouwkosten is er een extra budget nodig. Dit budget hebben we toegekend, zodat de aanbesteding kan beginnen. Een belangrijk verzoek wat we aan de wethouder hebben gedaan, is om kinderen niet eerder naar de Brigantijn te laten verhuizen, dan dat de schop daadwerkelijk de grond in gaat.

Vaststellen kadernota 2025 gemeente Someren

Om in het najaar de begroting voor 2025 op te stellen, dienen eerst de kaders daarvoor vastgesteld worden. Dit doen we aan de hand van de zogenaamde kadernota. Hierbij vroegen we aandacht voor het belang van inclusiviteit: ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen, ook in deze digitale wereld. Denk bijvoorbeeld aan de inspanningsverplichting om laaggeletterdheid onder de aandacht te houden en mensen waar nodig te ondersteunen. Ook is er dit keer veel aandacht besteed aan de financiële situatie van de gemeente, niet alleen voor 2025 maar voornamelijk voor de jaren daarna. Het rijk zal namelijk vanaf 2026 minder bijdragen aan gemeenten bij ongewijzigd beleid. Dit wordt het ‘ravijnjaar’ genoemd. De aankondiging van deze korting dateert uit 2015, toen men streefde naar fusiegemeenten met minimaal 100.000 inwoners. Omdat die efficiënter zouden werken hebben gemeenten minder geld nodig was de gedachte toen van Ronald Plasterk. Hoewel de grootschalige fusies van gemeenten destijds snel werd losgelaten, is de korting voor 2026 niet teruggedraaid. Op landelijk niveau wordt hier nog volop over gediscussieerd. Wij geloven echter niet dat het rijk alle gemeenten financieel naar de afgrond zal duwen. Daarom pleiten wij ervoor om niet in paniek te raken bij deze kadernota en geen keuzes te maken op basis van aangeprate angst. Onze fractie vindt dat we ons moeten baseren op feiten: eerst de kadernota opstellen en kijken wat onze eigen wensen en kaders zijn en vervolgens de rijksbijdrage verwerken en de begroting opstellen. En die is voor 2025 positief. Diverse door de oppositie ingediende amendementen leunden op populaire argumenten of waren gebaseerd op de angst voor het ‘ravijnjaar’. Daar hebben wij tegen gestemd. Onze gemeente heeft al jaren een solide financiële basis. Kritisch zijn op de uitgaven is goed, maar angst zaaien met negatieve scenario’s die er gewoonweg niet zijn, is nu niet wenselijk.

Tijdens de algemene beschouwingen heeft onze fractie ook haar zorgen geuit over de houding van sommige raadsfracties ten opzichte van de regio. Soms lijkt het alsof men liever niets met de regio te maken wil hebben en de regio als een bedreiging ziet. Dit doet denken aan de manier waarop sommige landelijke partijen Europa de schuld geeft als het even tegenzit of als men zelf geen keuzes wil maken. Net zoals Nederland juist voordeel heeft van de EU en niet zonder kan, is Someren ook voor veel zaken afhankelijk van de regio. Veel Somerenaren verdienen hun geld in die regio. Daarom roepen wij de raad op om niet alleen te navelstaren, maar juist actief onze rol te vervullen en onze plek op te eisen binnen de Brainportregio.