12 maart 2021

Twee kandidaten van de verkiezingslijst CDA voor de tweede kamer bezoeken Valkenswaard

Twee kandidaten van de verkiezingslijst CDA voor de tweede kamer, Inge van Dijk plaats 4 en Eline Vedder plaats 23 waren op vrijdag 12 maart op werkbezoek bij het prachtige varkensbedrijf van Gerard, Arno en Katie van Son.

Ook waren er twee ZLTO vertegenwoordigers Janus Scheepers en Jasper Schel { Nieuwe Oogst }

Jolande Mollen en Gerrie van Asten-Velter waren hierbij aanwezig vanuit de fractie CDA Valkenswaard.

Het bedrijf van de familie van Son is een modern bedrijf met een zichtstal, vleesautomaat en kinderopvang.

Zij hechten grote waarde aan : transparantie, dierenwelzijn, duurzaamheid, kwaliteit.

Op het bedrijf van familie van Son leven moedervarkens die regelmatig jonge biggetjes krijgen. De jonge dieren groeien er op tot volwassen varkens die rijp zijn voor de slacht. Gerard, Katie en Arno willen graag aan iedereen laten zien hoe varkens bij hen leven. Ze investeerden in een speciale zichtstal. Daar kun je elke dag, zonder afspraak, naar de varkens kijken.

De varkens op dit bedrijf leven volgens het 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.

Door extra faciliteiten als meer daglicht, meer ruimte, meer speelgoed in de vorm van stro kunnen varkens beter wroeten, luieren en samen spelen.

Het voer stelt de fam. van Son zelf samen door bijvoorbeeld oud brood, frietschillen en resten van de bier- koek- en snoepfabriek te mengen met krachtvoer. Hergebruik van reststromen uit de voedselindustrie is lekker duurzaam.

Zonnepanelen op het dak van de varkensstal zorgen voor duurzame elektriciteit. De energie die overblijft levert de fam. van Son aan het energiebedrijf als groene stroom, goed voor zo’n 100 huishoudens.

Een biologische luchtwasser reinigt alle stallucht van geur, stof en ammoniak.

Vanuit de vleesautomaat koop je het vlees van hun eigen varkens.

De familie van Son runt een stukje verderop in de straat ook een eigen kinderopvang  “Bij de Boer “. Kinderen kunnen er spelen en zich ontwikkelen in de buitenlucht.

Er gebeurt veel in de varkenshouderij. Varkens zijn bijvoorbeeld dol op grote hoeveelheden reststromen uit de levensmiddelenindustrie en helpen mee om voedselverspilling te verminderen.

Varkensboeren werken aan de productie van groene stroom, dragen bij aan de Nederlandse economie en zorgen voor een grote variatie aan vleesproducten.

Varkenshouderij van de fam. van Son is een prachtig bedrijf waar de fam. van Son maar ook Valkenswaard trots op mag zijn.

Gerrie van Asten-Velter.

Arno van Son