27 februari 2022

CDA bezoekt seringenkweker Weening en Zonen

Afgelopen vrijdag 25 februari heeft een deel van de fractie van het CDA Aalsmeer-Kudelstaart een werkbezoek afgelegd aan Firma D. Weening en Zonen, een Aalsmeerse seringenkwekerij op de Oosteinderweg. De fractie werd welkom geheten door vader en zoon Weening met een uitgebreide uitleg over het werk op de kwekerij en de geschiedenis van het bedrijf.

Zoon Frank Weening is de vierde generatie kwekers die het familiebedrijf runt. Het bedrijf is oorspronkelijk door zijn overgrootvader begonnen aan de Pontweg, maar zit nu al sinds medio 1950 aan de Oosteinderweg. De firma beschikt over vijf kassen waar jaarlijks zo’n 12.000 tot 13.000 Stepmannen, witte seringen, en 4.500 Prunussen verbouwd worden. Elke kas laat een ander deel van het groeiproces van de seringen zien en heeft daarom ook een eigen temperatuur en handelswijze. Aangrenzend aan de kassen ligt de akker waarop de seringen buiten worden geteeld. De seringenteelt is een typisch Aalsmeers product en wordt eigenlijk alleen nog in Aalsmeer geteeld, op een kweker in De Kwakel na. Waar er een aantal jaar geleden nog honderden seringenkwekers in Aalsmeer waren, zijn er nu nog maar zo’n vijftien over.

Frank gaf aan dat de stijgende gasprijzen ook voor zijn bedrijf in de toekomst een zorg zijn. Alhoewel hij met vaste prijzen werkt, verloopt ook zijn contract op den duur. Zeker in het begin van het seizoen moeten seringen in een warme kas staan, waardoor hoge gasprijzen ook voor hem een probleem zijn. Daarnaast heeft de oorlog in Oekraïne en Rusland ook op de seringenverkoop invloed. Alhoewel de meeste seringen voor Internationale Vrouwendag al voor het uitbreken van de oorlog naar Rusland onderweg waren, brengt dit wel de nodige kopzorgen met zich mee.

Het CDA is trots op deze mooie onderneming die met liefde dit Aalsmeerse product teelt. De Aalsmeerse ondernemersgeest en werkmentaliteit zijn misschien wel nergens beter zichtbaar dan op de kwekerij en het CDA is een trotse vertegenwoordiger van deze waarden!