04 juli 2024

Kadernota 2025

Kadernota 2025.

Vandaag behandelen wij de kadernota 2025 en andere financiële raadsvoorstellen.

Wij zijn nu halverwege de raadsperiode 2022 -2026 en na een wat moeizame start kun je wel zeggen dat wij op volle stoom zijn. Dat wij vandaag praten over grote financiële uitdagingen, ook vanuit Den Haag, wil niet zeggen dat wij als gemeente stil blijven zitten. Nee, wij gaan voorsorteren op grote projecten denk hierbij aan een nieuw zwembad. Vervangingsinvesteringen van de sportvelden en een nieuw IKC in Nieuw Oosteinde met daarin maar liefst 150 m2 maatschappelijke ruimte.

Bij algemene beschouwingen horen natuurlijk ook de dingen nu spelen of al uitgevoerd zijn.

Denk daarbij aan de vele mooie evenementen/sociale bijeenkomsten door de vele vrijwilligers in Aalsmeer en Kudelstaart.  Bijvoorbeeldo.a. het schoolvoetbal met 1200 kinderen, de buurtmaaltijden in de Hornmeer, fit en fun in Kudelstaart, de buitenspeeldagen.

Ook zijn er projecten opgeleverd, zoals afgelopen vrijdag het Stammespark, met mooie sportvoorzieningen in de buitenlucht

In de woningbouw gebeuren mooie dingen, zoals de Roerdomplaan en Meervalstraat waar volop gebouwd wordt, ruim 140 woningen voor jong en oud in alle prijsklassen. Denk ook aan het onherroepelijk vastgestelde bestemmingsplan voor de Oosteinder Driehoek met 850 woningen. In Kudelstaart Westeinderhage met 267 woningen, waar gisteren de Raad van State ook groen licht voor heeft gegeven.

Maar ook voorzitter, op het gebied voor het omvormen van een verrommeld kassengebied. Greenpark deelplan II zowel oost als west definitief vastgesteld met daarin straks een nieuwe winkel, een appartementengebouw en bedrijfsruimte voor veel Aalsmeerse ondernemers. Het hele Greenpark dat op zijn einde gaat lopen met mooie nieuwe gebouwen van Gomes, het nieuwe Europese hoofdkantoor van Bauche en Lomb en natuurlijk de logistieke bedrijven die kort gevestigd zijn op de Nieuwe 201.  En daardoor voorzitter zullen wij als gemeente Aalsmeer binnen 1.5 jaar onze borg voor Greenpark naar nul hebben afgebouwd.

Heeft het CDA dan geen zorgen of wensen meer in deze kadernota? Zeker wel.

Voorzitter moeten wij het nog over het groen hebben of is daarvoor nu de urgentie wel duidelijk genoeg met vorige week weer foto’s van het onkruid e.d. op en nabij het Raadhuisplein.

Zorgen hebben ook over het Fort, de consequenties van het niet doorgaan van het eerdere plan kost de gemeente tonnen per jaar. Er moet een nieuw realitisch plan komen en betaalbaar voor de gemeente Aalsmeer.

De opdracht (motie RAP) die de gemeenteraad van Aalsmeer via het college aan de AA-organisatie, om te komen tot een opstelling van “oud naar nieuw” is niet uitgevoerd. Het CDA zou hier graag op korte termijn voorstellen van ontvangen.

In de vorige raadsperiode is het atletiekterrein aan de Sportlaan keurig gerenoveerd. Alleen het parkeerterrein is niet aangepakt, er moest nog nader overleg met belanghebbenden worden gevoerd. In 2024 is er niets veranderd. Sterker nog, er is nog niet eens een plan om het parkeerterrein te vernieuwen. Als belanghebbenden er niet uitkomen, zal de gemeenteraad van Aalsmeer een besluit moeten nemen. Het CDA verwacht nog in 2024 een voorstel van het college.

De wegmarkeringen in de gemeente Aalsmeer heeft groot onderhoud nodig. Wij verwachten van het college een snelle aanpak van deze verkeersonveilige situatie.

Al jaren vragen wij als CDA naar de aanleg van de Hofscholteweg en de uitvoering van de zogenaamde Noordvork. Tot op heden verloopt dit moeizaam. De wethouder gaf laatst aan dat er schot in de zaak zit, wij hopen het.  Het CDA is zich ervan bewust dat niet alleen de gemeente Aalsmeer hier partij bij is.

Het CDA is voorstander van een nieuwbouw van de Waterlelie. Het voorgestelde budget is stevig, dus zal hier als gemeenteraad over de invulling nog nader gesproken worden. De in de kadernota voorgestelde financiering lijkt ons een prima oplossing om te voorkomen dat de gemeente jarenlang de (rente) lasten vanuit de gemeentelijke exploitatie moet ophoesten.

De huidige brandweerkazerne is eigendom van de gemeente Aalsmeer. Hierdoor betalen wij relatief weinig bijdrage aan de Veiligheidsregio. Kennelijk is de huidige kazerne niet meer toereikend. Het CDA is voorstander van de mogelijkheid dat de veiligheidsregio eigenaar wordt van de kazerne en dus alle toekomstige (onderhouds-) kosten voor haar rekening neemt. Onze bijdrage aan de veiligheidsregio zal als gevolg hiervan stijgen. Het CDA wacht de concrete voorstellen voor een nieuwe Brandweerkazerne met belangstelling af.

Voorzitter, tijdens de laatste aanpassing van het Raadhuis is geen rekening gehouden met de huisvesting van de kernorganisatie. Dat voor deze huisvesting nu kosten moeten worden gemaakt op de eerste verdieping van het Raadhuis verbaast het CDA niet. De raadskelder zou na de beoogde verbouwing beter geschikt worden voor presentatie (projecten e.d.) voor inwoners van Aalsmeer. Daarnaast wordt de raadskelder geschikt gemaakt als crisiscentrum bij calamiteiten. En wordt de raadskelder geschikt gemaakt voor de Raad met audiovisuele middelen om gelijktijdig te kunnen vergaderen. (Raadszaal en Raadskelder). Daar heeft de Raad bij het evalueren van het BOB-vergadermodel om gevraagd. Omdat deze kosten allemaal uit het reeds gereserveerde transitie budget komen heeft het CDA hier vrede mee.

Het CDA kan zich vinden in temporisering en versobering van de grote projecten zolang dit de doelmatigheid van enig project niet aantast.

De gebiedsvisie Kudelstaart zal, zo hoopt het CDA, leiden tot de mogelijkheid voor de zo gewenste 2de supermarkt. Ook hoopt het CDA op uitbreiding van Mijnsheerlijkheid om in de behoefte van senioren te voorzien, die graag zelfstandig willen blijven wonen maar wel met zorgondersteuning

De speerpunten van beleid voor het Sociaal Domein kunnen we onderstrepen.

Wel wacht het CDA  met ongeduld op de uitvoering van de woon-welzijn-zorgvisie. Dit proces loopt naar onze mening te traag. De vergrijzig is een grote zorg voor het CDA en we vinden het jammer dat er geen grote stappen worden gedaan voor 2026.

De ontmoeting is heel belangrijk voor een goede sociale samenhang. Wij zijn dan ook voor ontmoetingspunten in de wijken. Daarom is het CDA verbaasd dat het voorbestaan van het Middelpunt in het gedrang komt door een exorbitante verhoging van de erfpacht. Dit werkt demotiverend voor vrijwilligers, die voor de gemeenschap zo belangrijk zijn. Zij zetten zich vrijwillig in om het gebouw te exploiteren.

Omdat wij zoals net aangegeven ontmoetingen belangrijk vinden, vind het CDA het ongehoord dat de BBQ plaatsen bij het Waterfront worden verplaats. Het kan toch niet zo zijn dat als de handhaving faalt wij zorgvuldig uitgevoerde plannen, met veel participatie tot stand gekomen, door een paar relschoppers laten vallen.

Maar voorzitter met vreugde neem het CDA kennis van het voorstel van een evenementenfonds, de opname van een bedrag van € 50.000,00 voor het intern betalen van kosten voor beveiliging e.d.in geval van bijvoorbeeld buurtfeesten. Het CDA had hier al langer een motie voor klaar staan. Mooi dat dit ook zonder dit middel kan worden bereikt.

Aalsmeer zal door de spreidingswet ook asielzoekers moeten opvangen, of deze doorgaat is nog de vraag, daarbuiten is het CDA voor een evenwichtige verdeling van de woningen over asielzoekersopvang, woningen voor jongeren, jonge gezinnen, ouderen en arbeidsmigranten.

Aalsmeer is ambitieus en er zijn heel veel zaken die in ontwikkeling zijn, dus wordt er veel van de (kern)organisatie verwacht, dus ook vanaf deze plaats wensen hun alle veel wijsheid toe.

Dat wensen wij ook alle ondernemingen, verenigingen, stichtingen en vrijwilligers toe. Voorzitter tot slot wil ik ook dit jaar eindigen met de woorden van onze voormalige koningin Beatrix: “ik wens u daarbij Gods zegen toe”.