Lokale CDA-afdelingen: tijd voor andere aanpak vliegoverlast
Lokale CDA-afdelingen: tijd voor andere aanpak vliegoverlast
CDA’ers slaan de handen in één en vragen aandacht voor de mensen achter de cijfers
In de aanloop naar een nieuw akkoord over de ontwikkeling van Schiphol na 2020 slaan verschillende CDA afdelingen uit gemeenten rondom luchthaven Schiphol de handen ineen. Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn, Haarlemmermeer, Nieuwkoop en Kaag en Braassem, doen aan de actie mee. Volgens de CDA’ers groeit het wantrouwen van de omgeving in de luchthaven, buitelen de cijfers over aantallen vluchten, decibellen en contouren over elkaar heen en voelen omwonenden zich niet serieus genomen in hun toenemende gevoel van overlast. Samen pleiten de CDA-afdelingen voor een andere aanpak: een aanpak waarbij de mensen die dagelijks met de gevolgen van het Aldersakkoord te maken hebben centraal staan.
Op 14 maart hebben de verschillende CDA afdelingen hun voorstel in Den Haag aan de CDA-kamerlid en Schiphol-woordvoerder Mustafa Amhaouch overhandigd.
Initiatiefnemers Robbert-Jan van Duijn (CDA Aalsmeer) en Antoinette Ingwersen (CDA Nieuwkoop) missen in de discussie over de toekomst van de luchthaven de stem van de mensen zelf. Van Duijn: “Alle overlegtafels en adviescommissie gaan altijd alleen maar over de cijfers en de gemiddelden uit onderzoeken, maar te weinig over waar de mensen echt zorgen over hebben”. Volgens Ingwersen is dát juist van belang: “We vullen makkelijk in wat mensen vinden, zonder hen precies te vragen naar de ervaren overlast en wat hen zou helpen!”.
Volgens initiatiefnemer van Duijn moet dit juist een gezamenlijke actie zijn: “Iedere gemeente heeft steeds haar eigen belang. Begrijpelijk, maar we kunnen veel beter samen één vuist maken in plaats van ieder voor zich. Dan krijgen we veel meer voor de inwoners voor elkaar”. Ingwersen geeft aan dat het bundelen van de lokale CDA krachten een positief effect heeft op de politieke besluitvorming in Den Haag. Ze kunnen dan niet om ons heen!
De lokale CDA’ers vragen allereerst om erkenning voor de problematiek en doen daarnaast een voorzet voor mogelijke oplossingen: “Een eerste stap is bijvoorbeeld het uitvoeren van permanente metingen, het voorkomen van bochten vliegen boven woonwijken, meer rustmomenten op een dag en gedurende de week en het vermijden van vliegpieken in de late avond en vroege ochtend. Dit kan voor de bewoners een wereld van verschil maken”.