30 mei 2024

CDA maakt zich sterk voor behoud Kustbuslijn 851

Het CDA Noord-Holland is verbijsterd dat de succesvolle Kustbuslijn 851, een goed voorbeeld van publiek-private samenwerking, nu een deel van haar route moet opgeven vanwege een overlappende route van Connexxion. Een gedeelte van Den Helder naar de kust bij Huisduinen mag deze zomer niet meer gereden worden. ‘’Het is natuurlijk raar dat de gratis Kustbus in juli en augustus niet meer naar de kust mag rijden’’ Aldus duo-statenlid Ruth Engels. Naar aanleiding hiervan heeft het CDA vragen gesteld in de commissie.

Zowel de Gemeente Schagen als de Gemeente Den Helder hebben ook een brief aan het College van Gedeputeerde Staten (GS) gestuurd over deze Kustbuslijn. Hierin vragen ze de provincie om het gesprek aan te gaan met de ondernemers en gemeente Schagen en Den Helder, om gezamenlijk een oplossing hiervoor te vinden. Engels: ‘’Het is belangrijk dat de Kustbus weer kan stoppen bij halte Huisduinen. Deze gratis lijn wordt alleen in de maanden juli en augustus gereden en is populair onder toeristen.’’

Het provinciebestuur heeft laten weten dat Connexxion het hele jaar deze route blijft rijden, waardoor het niet haalbaar is dat de Kustbus ook blijft rijden op dezelfde route. Dit is echter tegen het zere been van de lokale ondernemers en gemeenten, aangezien zij niet van tevoren zijn ingelicht over de vervallen route. Engels: ‘’Alle belanghebbenden hadden betrokken moeten zijn bij de gesprekken hierover. Misschien is het goed dat ze ook kijken naar de frequentie of tijden van beide bussen, om ervoor te zorgen dat ze elkaar niet te veel overlappen’’. Het CDA gaat kijken welke vervolgstappen ze kunnen nemen.