09 september 2024

CDA Noord-Holland staat stil bij belang verduurzaming verenigingen

Het CDA Noord-Holland heeft samen met de lokale CDA fractie in Huizen aandacht gevraagd voor de verduurzaming van maatschappelijke voorzieningen, zoals sportverenigingen, culturele voorzieningen en dorpshuizen. Tijdens een werkbezoek aan de korfbalvereniging in Huizen kreeg de fractie meer te horen over verduurzamingsmaatregelen, zoals het plaatsen van LED lampen in de veldverlichting. Fractievoorzitter Dennis Heijnen: “We weten dat veel stichtingen en verenigingen een grote wens hebben om te verduurzamen en te renoveren om zo de energiekosten te verlagen. Dit kost echter veel geld, en niet alle verengingen hebben dat. De provincie kan dan net het belangrijke steuntje in de rug zijn die een vereniging weer toekomst geeft!”. Dankzij een aangenomen motie van het CDA stelt de provincie opnieuw een subsidiefonds van 1,5 miljoen euro open voor de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed open.

Bij het vorige subsidiefonds was het beschikbare budget al binnen een week op. Veel verenigingen grepen daardoor mis, zo bleek ook tijdens het werkbezoek. Heijnen: ‘’We willen van de provincie horen hoe ze omgaan met verenigingen die eerder een aanvraag hebben ingediend, maar net buiten de boot vielen. Ook willen we weten hoe ervoor gezorgd wordt dat het breed bekend is dat deze subsidieregeling opnieuw open gaat.”

De verwachting is dat het fonds ook deze keer weer populair zal zijn. Heijnen: ‘’Het is geweldig dat er €1,5 miljoen aanvullend beschikbaar wordt gesteld voor de verduurzaming van maatschappelijke voorzieningen. We verwachten dat ook deze subsidie snel op is en roepen alle partijen die subsidie nodig hebben dan ook op om er snel bij te zijn. Wat het CDA betreft willen we nog meer maatschappelijke voorzieningen helpen, we blijven daarom aandringen op het belang van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed’’.