30 september 2024

CDA pleit voor balans tussen binnen- en buitenstedelijk bouwen

Het CDA Noord-Holland pleit voor een betere balans tussen binnen- en buitenstedelijke woningbouw. Hoewel het CDA het belang van binnenstedelijke bouw erkent, ziet de partij ook kansen voor woningbouw buiten de stad, in minder dichtbevolkte regio’s. Simon Dijk, woordvoerder Wonen: “Deze balans is cruciaal voor de leefbaarheid van steden, die te maken hebben met uitdagingen zoals infrastructuur en hittestress en voor behoud van voorzieningen zoals scholen, supermarkten en (sport)verenigingen in dorpen en de regio.’’ Het CDA heeft daarom tijdens de Provinciale Statenvergadering gepleit voor een betere balans tussen het binnen- en buitenstedelijk bouwen van woningen.

Tijdens de vergadering werd de Actieagenda Wonen behandeld, waarin de provincie de woningbouw in Noord-Holland gaat versnellen. Het CDA is blij met deze actieagenda, maar vreest dat de leefbaarheid van de steden onder druk komen te staan door de focus op binnenstedelijk bouwen. ‘’Natuur is van groot belang in gebieden waar bakstenen en asfalt domineren. Minder groen kan leiden tot meer hittestress in de zomers en problemen met waterafvoer", aldus Simon Dijk. Daarnaast pleit het CDA voor een onderzoek naar grootschalige buitenstedelijke woningbouw. Dijk: ‘’We willen dat de provincie op zoek gaat naar geschikte locaties in het buitengebied om grootschalige woningbouw te realiseren. Hierdoor kunnen steden het groen behouden en zo kunnen we een echte oplossing bereiken voor de grote vraag naar woningen.’’

Volgens het CDA moet gekeken worden naar gebieden in het minder dichtbevolkte noorden. ‘’Hier is veel ruimte én behoefte aan woningen. Daarnaast is de grondprijs hier ook een stuk lager, wat de betaalbaarheid van woningen ten goede komt. We vinden dat de provincie flink moet inzetten op het betaalbaar houden van woningen’’ aldus Dijk.