10 juni 2024

CDA pleit voor instandhouding buslijn 200 Huizen

Het CDA Noord-Holland zal vandaag tijdens de Provinciale Statenvergadering pleiten voor het behoud van buslijn 200, de rechtstreekse verbinding tussen Huizen, Blaricum en het Utrecht Science Park. Transdev overweegt in het vervoersplan 2025 om deze buslijn op te heffen. ‘’Dat zal grote gevolgen hebben voor studenten en mensen die werken in Utrecht. Het alternatief is dat zij vaker moeten overstappen en meer reiskosten kwijt zijn’’  Aldus fractievoorzitter Dennis Heijnen. Daarom zal het CDA vandaag samen met andere politieke partijen tijdens de vergadering een motie indienen voor het behoud van (een vorm van) deze lijn.

Heijnen van het CDA: ‘’De buslijn, die van Huizen via Blaricum en straks ook Eemnes en Laren naar Utrecht Science Park rijdt, is een belangrijke verbinding naar Utrecht. Geen van deze gemeenten heeft geen treinstation en zijn daardoor afhankelijk van goede busverbindingen naar de grote steden. Daarom is het behoud van deze lijn echt essentieel’’. De Reizigersadviesraad Openbaar Vervoer Noord-Holland (ROCOV-NH) heeft Transdev ook geadviseerd om buslijn 200 niet op te heffen, maar te kijken wat de mogelijkheden zijn.

De gemeenteraden van Huizen en Blaricum hebben beide unaniem een motie aangenomen welke pleit voor het behoud van buslijn 200. Heijnen: ‘’De provincie moet bij Transdev aandringen op het behoud van (een vorm van) deze buslijn. Meerdere gemeenteraden willen dit, en het is ook in het belang van studenten en werkenden in het Gooi.’’

De motie van het CDA is tijdens de Statenvergadering unaniem aangenomen!