21 oktober 2024

CDA pleit voor snelle actie bij verlenging parallelweg N240 te Opperdoes

Het CDA Noord-Holland is blij dat de provincie eindelijk aandacht gaat besteden aan de verlenging van de parallelweg langs de N240 tot aan de Almereweg. Dit project, waarvoor het CDA al jarenlang pleit, is volgens de fractie van groot belang voor de verkeersveiligheid in het dorp Opperdoes. Duo-Statenlid Simon Dijk benadrukt de noodzaak: "Dagelijks rijden grote landbouwvoertuigen dwars door het dorp, terwijl kinderen naar school fietsen. Dit zorgt voor levensgevaarlijke situaties, waar wij al meerdere keren aandacht voor hebben gevraagd."

Het CDA is blij dat dit project nu eindelijk op de planning staat, maar maakt zich zorgen over de lange tijd die de uitvoering nog op zich laat wachten. Volgens de huidige planning zal het nog minstens twee jaar duren voordat er met de verlenging van de parallelweg gestart gaat worden. "Twee jaar is een lange periode voor de inwoners van Opperdoes, die nu al jarenlang in deze gevaarlijke verkeerssituatie leven," stelt Dijk. "Wij hopen dat de provincie de ernst van de situatie inziet en ervoor kiest om de uitvoering te versnellen. De veiligheid van de inwoners moet voorop staan."

Bij de afgelopen vergadering op 14 oktober heeft Simon Dijk het provinciale bestuur dan ook opgeroepen om de plannen met spoed uit te voeren. Gedeputeerde Olthof heeft hierbij aangegeven gesprekken te hebben gevoerd met de dorpsraad van Opperdoes, LTO en andere belanghebbenden. De provincie ziet de ernst van de zaak in, maar het blijkt lastig om het project te versnellen omdat er veel bij komt kijken. Dijk: ‘’Wij blijven ons inzetten voor een veiligere verkeerssituatie en we gaan de voortgang van het project nauwlettend blijven volgen.’’