21 oktober 2024

CDA pleit voor verbetering N307 en verdere verbreding tot Enkhuizen

Het CDA Noord-Holland roept de provincie op om de N307 en de Houtribdijk, cruciale verkeersaders voor West-Friesland en de verbinding met Flevoland, verder te verbeteren en herinrichten. Tijdens de behandeling van het Integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur (iMPI) op 14 oktober heeft Simon Dijk namens het CDA opnieuw aangedrongen op de verdere verbreding van de N307 tot Enkhuizen, in lijn met de plannen die zijn voorgesteld door de Westfriese Bedrijvengroep.

Dit plan richt zich op de herinrichting van het gebied rondom de Houtribdijk, van Enkhuizen naar Lelystad, en omvat onder andere de gedeeltelijke omlegging van de dijk. ‘’Deze aanpassing is belangrijk om de files en de onveilige situaties die daardoor ontstaan aan te pakken, vooral op het punt waar de Westfrisiaweg eindigt en het verkeer samenkomt.’’ aldus Simon Dijk.

Daarnaast betreurt het CDA dat de eerder gedane toezegging om de N307 tot aan Enkhuizen te verbreden, niet in het huidige iMPI terug te vinden is. Dijk: “De N307 is een essentiële route voor de inwoners en het bedrijfsleven van West-Friesland. Het is van groot belang dat de provincie de doorstroming en veiligheid op deze weg verder verbetert’’. Gedeputeerde Olthof heeft toegezegd om het laatste stukje tussen de N307 en de Houtribdijk op te pakken. De uitwerking voor de plannen van deze weg zal waarschijnlijk volgend jaar zijn.