25 juli 2024

Op verzoek CDA en BBB aandacht voor bestrijding Jacobskruiskruid en meldpunt bij provincie

In de bermen langs provinciale wegen in Noord-Holland lijkt op diverse plekken Jacobskruiskruid te gaan groeien. Dit is zeer giftig voor mens en dier. Naar aanleiding hiervan heeft het CDA samen met de BBB in de afgelopen Statenvergadering vragen gesteld aan de gedeputeerde betreffende het verwijderen van dit giftige kruid. Het college gaf aan dat er via een meldpunt bij de provincie een melding gedaan kan worden van Jacobskruiskruid, waarna de provincie dit binnen 2 weken zal verwijderen uit de berm. Het is belangrijk dat dit goed onder de aandacht gebracht wordt, zodat het Jacobskruiskruid snel verwijderd kan worden.

-> Via de volgende paginalink kan er een melding gedaan worden aan de provincie voor het verwijderen van Jacobskruiskruid: Bermen met Jacobskruiskruid dichtbij agrarische land worden gemaaid - Provincie Noord-Holland

Lees hieronder de inbreng van het CDA en de beantwoording van het college.

In de bermen langs provinciale wegen in Noord-Holland lijkt op diverse plekken Jacobskruiskruid te gaan groeien. Dit lijkt onder andere het geval te zijn in de berm van de N244 in de Beemster. Wij ontvingen daarover een melding. Ook in veel andere bermen van N-wegen zoals de N245 lijkt Jacobskruiskruid te gaan groeien ontdekten wij uit eigen waarneming. Naar aanleiding van de motie vreemd in PS van 8 juli heeft de gedeputeerde al het een en ander gezegd over Jacobskruiskruid maar wij hebben toch nog vragen.

Jacobskruiskruid is zeer giftig voor schapen, koeien en paarden en ook voor de mens. Als de plant niet uit de berm wordt verwijderd, gaat hij zaaien en komen ook de bermen en weilanden in de omgeving vol met zaad van deze giftige plant. Omdat de planten nu in bloei staan is snelle verwijdering noodzakelijk. Wij hebben het idee dat veel inwoners van Noord-Holland niet weten dat zij de aanwezigheid van deze giftige plant in de berm kunnen melden bij de provincie zodat de plant kan worden verwijderd.

Het CDA en de BBB hebben daarom de volgende vragen:

1. Hoe gaat de gedeputeerde er op korte termijn voor zorgen dat het bij de inwoners van Noord-Holland beter bekend wordt dat zij de aanwezigheid van deze giftige plant kunnen melden?

Meldingen kunnen via de website en telefonisch gedaan worden. Het college gaat ervoor zorgen dat het op de provinciewebsite apart vermeld wordt, zodat mensen het makkelijker kunnen vinden. We maken een nieuwe factsheet voor op de website en andere nieuwskanalen en via deze kanalen geven we extra aandacht voor de bestrijding van deze plant.

2. Binnen hoeveel dagen na een melding gaat de provincie het Jacobskruidkruid uit de bermen verwijderen?

Voor deze bermen wordt inmiddels actief beheer uitgevoerd. Daarnaast is het zo dat maaien aan bermen gebonden is aan eisen en randvoorwaarden. Snel maaien is daardoor lastig, omdat we met wegwerkzaamheden en ook met voorzorgsmaatregelen te maken hebben. We geven daarom de opdracht om binnen 2 weken de bermen te maaien, als het zich op basis van de melding voordoet.

3. Kan de provincie ervoor zorgen dat de plant definitief wordt verwijderd uit de bermen langs onder andere de N244 en de andere plaatsen waar Jacobskruiskruid aanwezig is in de nabijheid van weilanden waar koeien, paarden en schapen lopen?

Definitief verwijderen is niet uitvoerbaar. Met actief beheer is het wel beheersbaar. Definitief verwijderen uit de bermen is vrijwel niet volledig te doen, omdat middels het overwaaien van zaad er altijd kans is dat dit kruid elders opnieuw tot groei komt.

4. Kan de provincie de bermen van haar wegen de komende jaren ook zelf gaan monitoren op aanwezigheid van Jacobskruiskruid en bestrijding van deze plant meer prioriteit geven?

Dit gebeurt al met actief beheer. Dit gebeurt ook als onderdeel van onze inheemse biodiversiteit. We kunnen niet overgaan tot generieke bestrijding. Wel zullen we vraaggericht ingrijpen bij lokale situaties, zoals aangrenzend aan hooilanden. Dus daar waar het gevaarlijk is, doen we het als provincie actief. Uiteindelijk zullen we ook bij meldingen zeker overgaan op verwijderen, maar generiek verwijderen lukt niet.

5. Aanvullende vraag: Waarom is generiek maaien niet mogelijk? We lopen zo steeds achter de feiten aan.

Er zijn twee redenen daarvoor. Ten eerste omdat deze plant een onderdeel is van onze biodiversiteit. Ten tweede, als wij dit generiek gaan maaien in alle natuur die we hebben, is dat een onmogelijke opgave. Daar waar het uiteindelijk een bedreiging vormt voor hooilanden en agrarische grond zullen we het actief verwijderen. Daar waar een melding komt zullen we dat ook doen, maar generiek voorkomen is ondoenlijk.