23 juli 2024

Successen voor het CDA bij laatste Provinciale Statenvergadering voor het zomerreces

Bij de Kaderbrief, de voorloper is op de jaarlijkse begroting, heeft het CDA een motie ingediend voor het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed, zoals sportverenigingen, dorpshuizen en bibliotheken. Dit is ontzettend belangrijk, want deze voorzieningen spelen een belangrijke rol in onze gemeenschap. Veel verenigingen hebben te maken met stijgende energiekosten, wat nadelig is voor de betaalbaarheid van de sport en cultuur. Gelukkig heeft de provincie dit ook ingezien, en heeft onze motie voor het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed het gehaald! Hierdoor is er €1,5 miljoen subsidie beschikbaar gesteld voor deze gebouwen. Geweldig nieuws voor alle vrijwilligers en verenigingen, dé plek voor ontmoeting en verbinding.

Daarnaast heeft het CDA gepleit voor meer geld naar toerismespreiding in de provincie. Het was de bedoeling dat er op deze post flink bezuinigd zou gaan worden. Het CDA vindt dit een zeer slecht idee, want het spreiden van toeristen is juist ontzettend belangrijk in onze provincie. Denk aan het ontlasten van de stad Amsterdam, en aan de economische impuls voor de rest van de regio in Noord-Holland. Goed dat ook dit initiatief vanuit het CDA op steun kon rekenen van de Staten. Het is goed nieuws dat er voor €200.000 ingezet kan worden op toerisme in Noord-Holland, zo blijven de tradities, kunst en cultuur van onze mooie provincie in stand! We zullen er op blijven toezien dat het geld goed besteed wordt.

Ook andere moties waar het CDA mede-indiener van was hebben het gehaald. Zo wordt er € 1 miljoen extra vrijgemaakt voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en spaart de provincie € 1 miljoen extra de ondertunneling van de N247 in Broek in Waterland. Over de initiatieven als een Noord-Hollands mediafonds en wonen boven winkel wordt op een later moment verder gesproken.