19 september 2024

Reactie CDA Amsterdam op begroting 2025: 'Grote dromen vereisen een solide basis'

Rogier Havelaar: "Grote dromen vereisen een solide basis"
Het CDA Amsterdam staat constructief maar ook kritisch tegenover de gepresenteerde begroting.

Hoewel het goed is dat er geld wordt vrijgemaakt voor achterstallig onderhoud, is dit slechts een begin. De openbare ruimte van Amsterdam, het visitekaartje van de stad, versloft steeds verder. Wij pleiten voor een offensieve aanpak.

Rogier Havelaar benadrukt het belang van een stevige basis voor ambitieuze plannen. “Grote dromen en ambities zijn belangrijk, maar zonder een solide basis leiden ze tot loze beloften. '' In navolging van oud-premier Drees, die ooit zei: “Niet alles kan, en zeker niet alles tegelijk,” wijst Havelaar erop dat dit adagium meer dan ooit van toepassing is.

Het huidige stadsbestuur lijkt zich te veel te richten op wereldwijde doelen en verliest de werkelijke problemen op straatniveau uit het oog. “De overvloed aan regels, belastingen en procesbegeleiders doet weinig om de stad daadwerkelijk vooruit te helpen,” voegt Havelaar toe.

Gezinnen dragen bij aan de economie, het onderwijs en de zorg. Toch stijgen de lasten voor deze groep, zoals blijkt uit de begroting van 2025.  Een concreet voorbeeld is de geplande verhoging van de OZB, die van 313 euro naar 399 euro per jaar stijgt. We vinden deze verhoging onacceptabel, vooral omdat de middenklasse hiermee weer de rekening gepresenteerd krijgt. Deze belastingverhoging maakt wonen in Amsterdam voor veel mensen steeds moeilijker en draagt bij aan de financiële druk op gezinnen en ondernemers, die de motoren van onze stad zijn.

De 6 miljoen die is gereserveerd voor de viering van Amsterdam 750 jaar vinden wij veel te hoog. Wij pleiten voor investeren in kleinschalige, lokale festivals zoals het Jordaanfestival en wijkgerichte initiatieven. Dit soort evenementen bevorderen echte saamhorigheid en zijn veel kostenefficiënter.

Wij benadrukken de noodzaak van scherpere keuzes en een kritische blik op gemeentelijke uitgaven. Havelaar: “De gemiddelde afstand tussen Amsterdam en het Rijk wordt groter." Amsterdam moet niet in alle gaten willen springen, zoals met de extra 9 miljoen euro voor cultuur. We moeten het soberder aanpakken en de kerntaken op orde brengen. Bezuinigingen op de openbare ruimte zijn onverstandig, vooral gezien het jarenlange achterstallig onderhoud.”

Daarnaast wijzen wij op de noodzaak van een goed functionerende gemeentelijke organisatie. Te vaak horen we dat gemeentelijk personeel zich niet gehoord voelt, wat zorgwekkend is, omdat een disfunctionerende organisatie niet in staat is om de stad goed te besturen.

Verder vinden we de beperkte aandacht voor Weesp in de begroting voor 2025 zorgelijk, vooral op het gebied van investeringen in de sociale basis en onderwijs. Voor Weesp is het belangrijk dat er meer geld naar de sociale basis gaat.

Punten uit de begroting die wij goed en niet zo goed vinden

Wat we wel goed vinden:

• Het is verstandig dat er niet bezuinigd wordt op afval en reiniging. We vonden het raar om in de begroting te lezen dat dit überhaupt overwogen werd, wat natuurlijk een slechte beslissing zou zijn geweest. Als het nodig is om de stad schoon te houden, moet extra budget voor afval en reiniging bespreekbaar zijn.
  • Hoewel het een kostbare maatregel is, steunt het CDA Amsterdam het in stand houden van de bed-bad-brood-regeling. Wel denken we dat deze versoberd moet worden omdat wij anders een aanzuigende werking verwachten. Ook moet er een degelijk financieel kader komen voor het in stand houden van de bed-bad-brood-regeling.
  • Het aantal ouderen in onze stad groeit. Het is goed dat er meer geld naar ouderenbeleid gaat. Daarnaast blijven wij het college oproepen om te voorkomen dat er sociale huurwoningen op de begane grond verkocht worden.

Wat we niet zo goed vinden:

• De 300 duizend euro voor het drugsbeleid is onvoldoende om de zogenaamde ‘war on drugs’ effectief te voeren.
  • Er worden 100 miljoen erfpachtgelden apart gehouden voor tegenvallers vanuit het Rijk. We zullen deze nauwlettend volgen. De gemeente Amsterdam moet niet alle Rijksmatige tegenvallers afwentelen op de erfpachters.
  • Wij vinden het volstrekt onacceptabel en onrechtvaardig dat de OZB verhoogd wordt. Van je huis kun je niet pinnen. Het is een grote misvatting van linkse partijen dat huizenbezitters ‘rijk’ zijn en dat je daar maar belastingen kunt blijven verhogen.
  • De begroting voor de viering van 750 jaar Amsterdam is nog niet sluitend en het CDA pleit voor kleinschalige evenementen. "Juist kleine, lokale festivals zoals het Jordaanfestival of andere wijkgerichte initiatieven kunnen bijdragen aan een gedeelde stad waar mensen elkaar ontmoeten," zegt Havelaar. "In plaats van te kiezen voor grootschalige en dure festiviteiten, moeten we ons richten op laagdrempelige evenementen die samenhorigheid stimuleren."
  • Schiphol is economisch belangrijk en een belangrijke werkgever. Wat ons betreft schrapt de gemeente de wens om vanaf 2028 dividend te krijgen. We steken dit geld liever in het versneld verduurzamen van de luchthaven: ''Waarom zou een groene stad als Amsterdam aan Schiphol moeten willen verdienen?”