16 mei 2024

Reactie Voorjaarsnota 2024: "Begrijpelijk dat hardwerkende mensen zich de melkkoe voelen."

Met de keuzes in de Voorjaarsnota 2024 maakt het gemeentebestuur zich steeds afhankelijker van opbrengsten uit het parkeren en toerisme. Een ongewenste ontwikkeling dat het geld uit de zakken haalt van ondernemers, middeninkomens en bezoekers.

Al bij de begroting heeft fractievoorzitter Rogier Havelaaar gewaarschuwd, maar het gemeentebestuur gaat door op de ingeslagen weg: “Door steeds maar weer de belastingen te verhogen op het parkeren en toeristen wordt de begroting juist afhankelijker van de dingen die we willen verminderen. Daarnaast knijp je het verdienvermogen van de stad af. Juist ondernemers en inwoners die de auto nodig hebben draaien op voor de plannen van het linkse stadsbestuur. De parkeergelden gaan naar algemene middelen, wat maar extra onderstreept dat automobilisten als melkkoe gebruikt worden. Of neem de enorme verhoging van de precariobelasting. Het lijkt wel alsof niemand aan Amsterdam mag verdienen, behalve de gemeente zelf.”

Ter verduidelijking, na West zal het betaald parkeren ook uitgebreid worden tot in Noord en Sloterdijk. Rogier Havelaar hierover: “Voor Amsterdammers die voor het werk de auto nodig hebben is het niet meer te doen. Ik kan het goed begrijpen dat deze hardwerkende mensen zich de melkkoe voelen van ons gemeentebestuur.”

Het CDA Amsterdam is positief over de plannen voor een lerarencampus en ziet graag dat het onderwijs bij deze plannen betrokken wordt. Tegelijkertijd blijven we waarschuwen: dat de schuldpositie er beter uitzag dan gepland, zegt niet dat we extra geld uit moeten geven. We roepen daarom het gemeentebestuur op om meevallers in te zetten om de schulden terug te brengen en belastingen te verlagen. Recent kreeg de gemeente 12 miljoen euro voor het bestrijden van zwerfafval. Rogier Havelaar blijft dit dossier op de voet volgen, want: “Voor de eerste 4 miljoen is nu een bestedingsvoorstel gedaan. Het lijkt erop dat de overige 8 miljoen voor dit jaar aan andere zaken uitgegeven worden en dat vind ik heel slecht! De coalitieleden van PvdA, GroenLinks en D66 roepen dan “er komt toch meerjarig meer geld voor afval en reiniging”, maar de stad is NU vies en de 12 miljoen euro hadden we er NU aan uit moeten geven. Daarom blijf ik het College hierover achter de broek zitten. We moeten de stad schoner krijgen dan deze NU is.”