19 juni 2024

Rogier Havelaar in Het Parool "In de periode 2018-2020 hadden we veel meer moeten bouwen."

Amsterdam kampt al jaren met enorme uitdagingen in de woningbouw, ondanks ambitieuze doelen van het gemeentebestuur om jaarlijks 7500 nieuwe woningen te realiseren. In het Parool uit Anne-Jo Visser, directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties zijn zorgen over alle voorrangsregelingen. Ze verstoppen het systeem, aldus Visser, en sluiten mensen die buiten de regelingen vallen praktisch uit van een sociale huurwoning. In het artikel ''Mes moet in voorrangsregelingen Amsterdamse sociale huur" staat verder dat uit cijfers van de AFWC blijkt dat door alle voorrang van urgenten en doelgroepen nog maar 1 procent van de jaarlijks geadverteerde woningen zonder label of verhuisregeling, ofwel zonder beleid, wordt aangeboden.

CDA-fractievoorzitter Rogier Havelaar benadrukt in het Parool dat het onderliggende probleem de grote schaarste aan woningen is. “De regelingen, bijvoorbeeld dat gezinnen voorrang krijgen op grote woningen, zijn er vanwege enorme schaarste.” Hij wijst erop dat het grote probleem veroorzaakt is doordat er simpelweg te weinig gebouwd is. Daarom worden de woningen die vrij komen heel nauwlettend verdeeld: naar gezinnen, naar bepaalde beroepsgroepen, naar kwetsbare groepen, etcetera. Rogier Havelaar vervolgt: “In de periode 2018-2020 hadden we veel meer neer moeten zetten, dát is toch echt de oplossing. Destijds was de coalitie allen maar ruzie aan het maken met beleggers, terwijl de marktomstandigheden goed waren. Nu zijn de marktomstandigheden veel slechter en kan je niet anders dan concluderen dat Amsterdam de boot heeft gemist." Er zijn steeds meer kwetsbare groepen zijn die aanspraak maken op de woningen. Daarom wordt de definitie van ‘kwetsbare groep’ steeds aangepast. De discussie is een moeilijke vraag zegt Havelaar: “Je maakt dan namelijk keuzes niet omdat een persoon niet kwetsbaar meer is, maar omdat de volkshuisvesting te krap is.”

Lees het hele artikel van Het Parool hier. De column 'Bouwen, bouwen, bouwen?' met de analyse en oproep van Rogier Havelaar aan de toenmalige coalitie van Rogier Havelaar is hier terug te lezen.