#Stopdeknip
Het CDA wil af van de Weesperknip. Lees hieronder wat ons duoraadslid Renate over de Weesperknip te zeggen heeft:
1. De eerste week van de 'Weesperknip' zit er op. Wat zijn je eerste gedachten over het verloop van deze pilot?
Wat ik bijzonder vind is dat wij al drie jaar bezig zijn met de voorbereidingen en dat de hele stad nog steeds zo slecht voorbereid was op de situatie. Je merkt dat alles nu vastloopt en dat mensen het nog niet weten. Daarbovenop komt nog dat de nood- en hulpdiensten er de eerste dag nog overheen moesten en dat er roddels gaan dat bestuurders over de weg gaan met hun auto (die overigens ontkracht zijn). Dat is wel een beetje jammer. Wat mij vooral verbaast is dat touringcars - voor de hop-on-hop-off bussen - de eerste dag ook nog over deze Weesperknip heen moesten. De gemeente heeft niet goed nagedacht over een alternatieve route voor deze bussen en dat ze dus niet onder een andere brug door konden. Verder staat het openbaar vervoer van de GVB helemaal vast en lopen ze recordvertragingen op. Je zou verwachten dat juist de GVB is meegenomen in de voorbereiding en dat die niet een uur vast hoeven te staan, maar dat er iets voor verzonnen is om ervoor te zorgen dat het OV niet een of ander slecht alternatief is ten opzichte van de auto.
2. Afgelopen 14 april waarschuwde jij al dat deze pilot enorm ingrijpend zou zijn. De Weesperstraat is dé weg door het centrum en aan informatievoorziening voor belanghebbenden zoals taxi's heeft het geschort. Welke signalen heb jij opgevangen van deze groepen? Is het scenario waar jij voor waarschuwde werkelijkheid geworden?
De pilot is inderdaad enorm ingrijpend. Je merkt ook dat het aan de informatievoorziening voor belanghebbenden zoals taxi’s heeft geschort. Het levert enorme vertragingen op. Zo moest een mevrouw van de Dam naar het OLVG. Dat is echt in drie kwartier te lopen, maar deze mevrouw moest er drie kwartier over doen met de taxi omdat ze helemaal om gestuurd worden. Je merkt dat mensen die slecht ter been zijn er heel veel last van hebben. Het moet mogelijk zijn dat mensen in een bepaalde situatie (zoals slecht-ter-been-zijn) wel gewoon over deze weg heen kunnen niet in de verkeerschaos vast zouden hoeven te staan. Het scenario waarvoor we al bang waren is gewoon werkelijkheid geworden. Het OV zit vast, de auto’s staan vast, de Kattenburgerstraat is een puinhoop. De mensen daar hebben een informatiebrief ontvangen waarin stond dat de luchtkwaliteit zou verbeteren met het verminderen van de auto's, maar zij krijgen nu elke dag een stilstaand-verkeer-file voor hun neus. Ik vraag mij af of dat dan de verbetering is van de luchtkwaliteit. Het scenario dat wij verwachten is dus werkelijkheid geworden. Het is nu al een week gaande en ik ben hier benieuwd of het de komende 5 weken inderdaad minder gaat worden zoals onze wethouder zelf wel verwacht. Ik denk het niet en ik vind autovrij nog steeds een absurde optie ten opzichte van de optie van een autoluwe stad met een ‘knijp’. Dan is de bereikbaarheid misschien wel minder, maar dan is het nog wel bereikbaar.
3. De gehele oppositie heeft een brandbrief geschreven aan wethouder Van der Horst, omdat het aanvullend openbaar vervoer zelfs niet door de knip heen kan. Als in een mobiliteitsvraagstuk geen rekening gehouden wordt met het (aanvullend) openbaar vervoer: in hoeverre is de pilot dan voorbereid?
We zijn al zolang ik in de commissie zit, dat is drie jaar, bezig met de voorbereidingen. Bijna kwam van uitstel afstel, maar zoals wij nu zien (helaas) niet. Er is juist voor de zomer gekozen omdat het anders op een ‘nog ongeschiktere tijd’ zou moeten, maar je ziet dat in combinatie met andere afsluitingen de stad echt een chaos is. Verder weten ook niet helemaal wat we precies willen onderzoeken. Wanneer is de pilot geslaagd? En wanneer niet? Dat is niet echt vastgesteld of geconstateerd. De pilot is dus voorbereid maar er is volgens mij niet heel goed nagedacht over de gevolgen, aangezien de wethouder zelf zegt dat het allemaal wel mee valt, omdat de Ring niet vaststaat. Maar het zijn juist de ritjes binnen de stad, van het openbaar vervoer en van taxi's en van mensen die van Amsterdam naar het Centrum toe moeten die zorgen dat het Centrum dramatisch vaststaat. Zo is er geen rekening gehouden met het aanvullend openbaar vervoer (zoals je zou verwachten op dit soort locaties), wetende dat er misschien wel plekken zijn waar ze dan wel overheen moeten rijden Als tegenstander zou je kunnen zeggen: “dit is hoe de Weesperknip gaat zijn, dus we moeten er ook mee leren leven. Leer er maar mee leven aangezien al die auto's moeten verdwijnen, want dan heeft het OV er ook geen last meer van.”
Hoewel autovrij beter is voor de luchtkwaliteit, vind ik dit geen goed argument omdat je soms simpelweg op bepaalde plekken moet komen, helemaal als je slecht ter been bent of een onderneming runt en goederen geleverd moet krijgen. Het is voor de algemene bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad goed als je op bepaalde plekken nog met de auto kan komen, dus ik snap niet zo goed dat geen rekening is gehouden met die ondernemers. Ook ben ik nog steeds erg benieuwd hoe je gaat verhuizen, als de vrachtwagen met je verhuisspullen niet meer voor de deur mag komen. Een bakfiets is niet groot genoeg om een bank in te stoppen. En als je dat denkt van wel: kijk dan het filmpje dat ik voor de verkiezingen heb gemaakt. In dit soort gevallen heb je dus heel graag dat je je met de auto kan bewegen.
4. Wat moet het college in jouw ogen doen met de pilot 'knip Weesperstraat'?
In mijn ogen moet het college nu gewoon stoppen met deze pilot. Het heeft niet heel veel zin behalve dat de hele stad op zijn kop gezet wordt. Ik denk dat we met z’n allen moeten nadenken over een ‘knijp’ en over goede autoluwe opties, zoals de opties ‘bestemmingsverkeer’ en de de ‘traffico limitato’. Zo zorg je ervoor dat je er alleen met de auto kunt komen als je er daadwerkelijk iets te zoeken hebt. Dat als je er woont je gewoon met je auto mag komen. Dat nood- en hulpdiensten er met de auto kunnen komen. Dat je er met een taxi kan komen. Zo weer je in principe alle Duitsers, Fransen, Engelsen en andere mensen die met hun auto door de stad rijden. Dat waren toch vooral de kentekenplaten die ik over de Weesperknip zag rijden. Die mensen kunnen prima gebruikmaken van een P&R en hebben niets te zoeken met een auto midden in de stad. Dat zou het college in mijn ogen moeten doen met de knip van de Weesperstraat. Het mag zeker ‘tweebaans’ zijn, maar niet deze chaos. In mijn ogen is deze ongein ‘inwoners pesten’. Volgens mij is überhaupt het gemiddelde autobezit per huishouden maar 40% in Amsterdam. Verder zijn taxi’s juist een heel mooie variant van de deel-auto’s zoals iedereen dat wil. Ik zeg dus: stop met de knip!