Raad stelt de Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2021 vast
Om de regionale bereikbaarheid van Zuid-Kennemerland te verbeteren werken Haarlem, Zandvoort, Heemstede en Bloemendaal sinds 2011 samen vanuit de visie 'Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking'. In 2013 is hier een gezamenlijk 'spaarfonds', het Mobiliteitsfonds, aan toegevoegd. De werkwijze en verantwoording zijn vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling (GR).
De oorspronkelijke Bereikbaarheidsvisie (2011) is in 2019 vervangen door de Bereikbaarheidsvisie 2020. In december 2019 heeft de raad deze visie vastgesteld. Dat gebeurde ook in Haarlem, maar de gemeenteraden van Heemstede en Zandvoort brachten een aantal bedenkingen tegen die visie naar voren.
Eén van de bedenkingen van Zandvoort was dat zij (vervolg-)onderzoek wilden naar een autoverbinding Zeeweg-Randweg. Dit zou een tunnelverbinding in en door Overveen kunnen zijn. De raad van Bloemendaal had in meerderheid in een eerder stadium al aangegeven daar absoluut geen heil in te zien.
Tijdens de raadsvergadering van 11 november nam de raad twee moties aan waarin dit standpunt nogmaals bekrachtigd werd:
- Motie 3 verzocht het college in het regionale overleg in te brengen, dat verder (vervolg)onderzoek naar een autoverbinding Zeeweg-Randweg zinloos is;
- Met motie 4 besloot de raad niet in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de brief van de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland van 9 juli 2021, voor zover die zien op een aansluiting Zeeweg-Randweg.
Het wekte dan ook verbazing dat in de aangepaste Bereikbaarheidsvisie 2021 toch weer gesproken werd over een onderzoek aansluiting Zeeweg-Randweg.
Om het standpunt van de raad opnieuw duidelijk te maken werd er door een ruime meerderheid een amendement van D66 en HvB aangenomen. Hierin werd gevraagd het besluit in het raadsvoorstel m.b.t. de Bereikbaarheidsvisie 2021 aan te vullen met punt 3:
- De gemeente Bloemendaal acht een nieuw onderzoek naar een nieuwe verbinding voor het wegverkeer tussen Zeeweg en Randweg niet wenselijk.
Met inachtneming van het aangenomen amendement werd de aangepaste Bereikbaarheidsvisie 2021 met een ruime meerderheid vastgesteld.
André Burger