13 maart 2012

Antwoord op vragen over asbest en natte koeltorens 13 maart 2012

Het College heeft begin februari jl. geantwoord op de vragen die de CDA Fractie heeft gesteld naar aanleiding van een verzoek vanuit de Tweede Kamer om na te gaan of Castricum gehoor heeft gegeven aan een oproep tot deelname aan een inventarisatie. Bij deze inventarisatie ging het om inzicht te krijgen in de eventuele aanwezigheid van natte koeltorens en asbest bij en in scholen.Het College geeft aan dat Castricum heeft deelgenomen aan deze inventarisatie.
Daarbij is gebleken dat er bij geen enkele basisschool een natte koeltoren aanwezig is. Voor zover d kennis niet bij de gemeente zelf aanwezig was, is navraag gedaan bj de desbetreffende schoolbesturen.
Met betrekking tot de vraag of er asbest in de scholen aanwezig is, was het antwoord wat genuanceerder. Het College in nl. doende een totaal overzicht te krijgen van de aanwezigheid van asbest in de 15 basisscholen in de gemeente.De huidige stand van zaken is als volgt.
In vier scholen is tijdens de bouw geen asbest verwerkt. Deze scholen zijn gebouwd na 1994. Bij een school moet nader onderzoek gedaan worden. Er wordt vooralsnog vanuit gegaan dat er in het pand, dat gehuurd wordt, geen asbest zit; dit wordt echter op dit moment nagegaan. Drie scholen zijn reeds onderhanden genomen en is het asbest gesaneerd. Van vier scholen zijn inmiddels de inventarisatierapporten binnen. De in de rapporten aangegeven asbest wordt waar nodig gesaneerd. Van drie scholen worden begin maart offertes verwacht om deze scholen door een erkend bedrijf te laten inventariseren. ook hier geldt dat waar asbest wordt aangetroffen dat verwijderd zal worden.
De gemeente is dus druk bezig een totaal beeld te krijgen van de situatie m.b.t.de aanwezigheid van asbest in onze basisscholen.
Het CDA zal na het zomerreces opnieuw vragen stellen naar de actuele toestand van dat moment.

Hans Huis in 't Veld
Fractie secretaris