02 juli 2013

CDA Castricum: Bestemmingsplan Bakkum Noord

De inspraak en behandeling van het voorgestelde bestemmingsplan heeft een jaar in beslag genomen.

Dit heeft te maken met bezwaren van omwonenden van het restaurant "Mirakel van Bakkum" met de opname van een tweetal terrassen ( een aan de Heereweg en een aan de noordzijde van het pand)

plus de bezwaren van omwonenden inzake de bedrijfsactiviteiten van Heereweg 38.

De bedrijfsactiviteiten van Heereweg 38 bestaan o.a. uit een bouwbedrijf, een kraanverhuur bedrijf en de opslag van caravans (ten behoeve van Camping Bakkum). De camping opslag activiteiten zijn, in strijd met het bestemmingsplan, uitgebreid met zeecontainer opslag. Daarnaast moet het opslag terrein voorzien worden van een afschermende groengordel. Het CDA is van mening dat er een einde gemaakt moet worden aan het illegale gebruik van het terrein (containeropslag) en dat de afschermende groengordel aangelegd moet worden. Het CDA heeft een motie ingediend om de opslag ten behoeve van Camping Bakkum te beperken door dit te laten plaatsvinden op het eigen terrein van Camping Bakkum. Dit beperkt ook het aantal verkeersbewegingen en CO2 uitstoot.

Het CDA onderschrijft de bezwaren van omwonenden aangaande het terras aan de noordzijde van het restaurant "Mirakel van Bakkum". Ondanks de geluidsmetingen die door de Milieudienst Regio Alkmaar zijn gemaakt is de geluidsoverlast zodanig dat omwonenden dit als sterke overlast ervaren. Bovendien is de aanleg van het terras in tegenspraak met de afspraken die met omwonenden is gemaakt  bij de vergunning van de bouw van het restaurant met bovenwoningen. Het CDA heeft hierover een amendement ingediend om dit terras uit het bestemmingsplan te verwijderen.

Zowel de motie over de opslag als het amendement over de terrassen zijn door de meerderheid van de raad afgewezen.

Namens de CDA fractie Fer Wilms