03 september 2013

CDA-castricum dient 2 amendementen in mbt Geesterduin. 5 september 2013.

De uitbreidingsplannen voor Geesterduin zijn alle vele jaren een gespreksonderwerp. De CDA-fractie heeft steeds aangegeven dat er niet meer gebouwd moet worden dan echt nodig. De winkelleegstand neemt immers verder toe. Bovendien mag de uitbreiding niet ten koste gaan van de winkelstand in het centrum van Castricum.

De projectontwikkelaar wil graag het winkelcentrum uitbouwen met ca 2450 m2. Teveel zegt het CDA. Daarbovenop wil de projectontwikkelaar 6 woningbouwlagen maken. Te hoog zegt het CDA.

Uit gesprekken is het de CDA-fractie gebleken dat voor uitbreiding van bestaande winkels ca 1550 m2 nodig is. Als de winkeliers aangeven dat echt nodig te hebben dan is dat wat de CDA-fractie betreft ok.  Daarnaast nog eens 900 m2 extra uitbreiding voor nieuwe winkels moeten we niet willen. Dat geeft concurrentie voor het dorpshart en leegstand.

Het CDA vindt het dan beter om die 900 m2 te bestemmen voor bijvoorbeeld de bibliotheek of de apotheek en dat soort functies. Het amendement dat wordt ingediend legt deze uitgangspunten vast.

Wat de hoogte betreft  voorziet het voorliggende plan in 6 bouwlagen bovenop het winkelcentrum. Dat is strijdig met eerdere uitgangspunten en de CDA fractie vindt dat daarom niet gewenst.  Afspraak is afspraak en het wordt echt te dominant qua bouwhoogte in relatie met de omgeving.Het CDA geeft in het amendement aan dat maximaal 5 bouwlagen bovenop de winkels het uitgangspunt  moet zijn.

CDA-fractie Fer Wilms.