19 juli 2011

CDA Castricum: Strand - 19 juli 2011

In een door het CDA gevraagde notitie werd een overzicht van raadsbesluiten uit voorgaande jaren neergelegd welke als leidraad kon dienen voor de besluitvorming op 30 juni.

In de voorgaande bijeenkomsten op 12 mei, 26 mei en 16 juni heeft het CDA een aantal voorwaarden neergelegd om tot besluitvorming over te kunnen gaan:

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->De lengte van de bebouwing op het strand mag niet toenemen. De uitsterfregeling strandhuisjes in verband met het teveel aan meters bij de Deining blijft bestaan;

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->De bebouwingsblokken van de strandpaviljoens mag niet worden vergroot, wel de bebouwing als percentage van het beschikbare bouwblok;

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Er dient meer ruimte te komen voor (sport)vereniging(en). Een door het CDA aangepast amendement door een herindeling van een strandvlak is aangenomen;

<!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Een amendement voor een tweede rij strandhuisjes bij Bad Noord achter de bestaande rij en uitsluitend bestemd voor de verhuur is na aanpassing door het CDA ook aangenomen.

Het CDA was ook voorstander van het verruilen van plaats van twee paviljoens (Jaffa en Club Zand), waarna het meest zuidelijke paviljoen vervangen zal worden door 9 strandhuisjes. Door deze verandering verwacht het CDA minder horeca- en geluidsoverlast en een rustiger strand.

Op het strandplateau is de grootste aanpassing de inbreng van Fase2 naar aanleiding van de besluitvorming uit 1998. Door het verplaatsen van het paviljoen van BPO naar de locatie Blinckers komt de weg vrij om de fietsenstalling te vergroten. De ontwikkeling bij Blinckers zal mede afhankelijk zijn van instemming van het Hoogheemraadschap, PWN en gemeente.

Bij deze ontwikkeling gaat het CDA meer uit van kwaliteit en landschappelijke inpassing dan van het in 1998 afgesproken aantal m² (900m² gebouw en 800m² buitenruimte). De financiële voorwaarden dienen op de te realiseren ontwikkeling te worden aangepast, maar blijven bestaan.

De uitvoering van plannen tijdafhankelijk betaald parkeren, uitbreiding fietsenstalling, verkeersafwikkeling, (auto)veiligheid op het strand, infrastructuur en parkmanagement zullen naar aanleiding van de besluitvorming kadernota Strand verder uitgewerkt worden.

Het door het CDA ingediende amendement werd unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Hierin werd besloten alle gemaakte en nog te maken kosten, die als gevolg van deze besluitvorming voor rekening van de gemeente komen, te dekken uit de opbrengsten van de besluitvorming (zoals huur e.d.).

Het CDA denkt dat met dit besluit een kwaliteitslag gemaakt kan worden en door vermindering van horeca op het strand een rustiger verblijf mogelijk is.

Wilt u alleen maar stilte op het strand dan kan ik u alleen wijzen op de mogelijkheid naar het stille strand te gaan. De horeca mogelijkheden en andere bebouwing zijn daar niet meer mogelijk. Alleen een parasol, handdoek, zonnebrandsmeermiddel en koeltas.

Fer Wilms fractie