11 oktober 2013

CDA-visie mbt spoorovergang Beverwijkerstraatweg.

De essentie is het verbeteren van de doorstroming bij geopende bomen door het creeeren van meer wegstroken.  Verder een overzichtelijker afwikkeling van het verkeer hetgeen de veiligheid ten goede komt.

In de discussie over het knelpunt spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg heeft het CDA samen met enkele burgers een CDA-variant ontwikkelt. Enkele maanden geleden is deze variant reeds gepresenteerd en heeft de pers daarover geschreven.. Op donderdag 10 oktober is  deze variant door het CDA nogmaals toegelicht in de raad. De essentie van deze variant is de volgende

De knelpunten mbt het gesloten zijn van de overgang voor het treinverkeer zijn tweeërlei.

Enerzijds het wachten zelf als de bomen dicht zijn. De wachttijd daarvan kan door Pro Rail worden verkort door nog scherpere instructies voor de treinen e.d.

Anderzijds is het de beperkte doorstroming zodra er weer gereden kan worden. Door het afslaande verkeer naar de Dorpsstraat en het doorgaande fietsverkeer richting Stationsweg ontstaan wachtrijen die de file  in stand houden. Door het doorgaande verkeer richting Stationsweg een extra baan te geven kan dat verkeer bij geopende bomen permanent doorrijden en de file snel doen oplossen.

Verder is het, kijkende naar de verkeersafwikkeling, een spaghetti-achtig geheel. Onoverzichtelijk en daardoor niet echt veilig.

Door een betere geleiding van het verkeer is ook dat te verbeteren.

Het spreekt voor zich dat de preciese uitvoering door de deskundigen in detailtekeningen moeten worden uitgewerkt. Zo is het de bedoeling dat de dorpsstraat geen extra verkeer krijgt in vergelijking met de huidige situatie.

Waar het nu omgaat is dat deze denklijn wordt uitgewerkt.

Deze CDA-variant heeft als voordeel dat het een relatief goedkope oplossing is voor het veelbesproken knelpunt. De peperdure tunnel- en randwegvarianten kunnen worden afgeserveerd.