25 mei 2011

Heer Derckplantsoen

Vragen aan het College van B en W n.a.v. het uitblijven van definitieve plannen m.b.t. invulling van het Heer Derckplantsoen.

Aanleiding:

In een openbare CDA-bijeenkomst  gehouden op 27 april jl. in Akersloot  kwam de ontwikkeling  van  het Heer Derckplantsoen aan de orde. In de volksmond wordt  het al het “gat van Akersloot” genoemd. Feit is dat het onduidelijk is wat er nu echt staat te gebeuren en wanneer er echt gebouwd gaat worden.

Vanuit de CDA werkgroep Akersloot is besloten  zelf op onderzoek uit te gaan. Onder die vlag heeft de werkgroep de heer Dick Tromp van Kennemer Wonen aangesproken. Ook anderen zijn benaderd voor informatie over dit project. Het is ons gebleken dat er uiteindelijk 42 appartementen sociale woningbouw moeten komen. Met betrekking tot de eventuele realisering van medische ruimtes zijn de mogelijkheden ons bekend.

Verder is  bekend  dat “heel  lang geleden” een presentatie aan de bevolking heeft plaats gevonden. Het plan is toen in grote lijnen goed ontvangen. Nu moeten we constateren dat het project in een slakkengang voortgaat, terwijl sociale woningbouw bijdraagt aan versterking van de koopkracht van Akersloot  en woningzoekenden eindelijk aan een woning helpt.

Het blijkt dat er nog steeds geen begin is gemaakt met een bestemmingsplanprocedure, ofwel  er  is nog niets in formele  zin gepresenteerd  aan de raad.

Inmiddels is er wel overleg  geweest met de winkeliers, maar  voortgang en doelstellingen zijn niet duidelijk. Het ontbreekt aan transparante informatie, ook wel communicatie genoemd. De bevolking weet niets concreets. Als het in dit tempo doorgaat is het te verwachten dat er de eerste twee jaar  nog niet eens een eerste paal voor dat project wordt geslagen.

De  raadsleden van het CDA zowel als de werkgroep Akersloot  worden regelmatig omtrent dit project bevraagd.

Het CDA  Castricum heeft daarom de volgende vragen:

Vraag 1.

Is het bij het college bekend dat er in 2009 een stedenbouwkundige toets gevraagd is inzake het bouwplan  “Heer Derckplantsoen” en dat er na 1 ½ jaar een positief antwoord is gegeven.

Waarom heeft de goedkeuring zolang op zich laten wachten?

Welke prioriteit geeft het college aan de realisering van dit bouwplan?

Vraag 2.

Is het bij het college bekend dat de presentatie aan de bevolking van het bovengenoemde plan door de bevolking positief is ontvangen?  Staat het college positief achter dit plan?  Wat doet zij er aan om de realisering  te bespoedigen?

Heeft het college het voornemen, dan wel is aan Kennemer Wonen aangegeven dat dit plan nog een presentatie behoeft aan de raad?

Wanneer is deze presentatie gepland?

Vraag 3.

Wanneer gaat het college een begin maken met de bestemmingsplanprocedure?  Kan het college aangeven welke minimale resp.  maximale doorlooptijd deze  procedure met zich meebrengt?

Is het college bereid om de eigen medewerking zodanig te doen zijn dat de doorlooptijd zo minimaal mogelijk zal zijn?

Vraag 4.

Kan het college aangeven wanneer zij verwacht dat de eerste paal op deze locatie wordt geslagen?

Is het college bereid, gelet op het grote belang van de realisering van sociale woningbouw, er alles aan te doen om dit plan in tempo te krijgen en te doen realiseren?

Vraag 5.

Is het college bereid om, in samenwerking met Kennemer Wonen , transparante informatie m.b.t. dit plan  via de pers te verspreiden en daarmee o.a. de bewoners van Akersloot goed te informeren?

Wij zien beantwoording van bovenstaande vragen met belangstelling tegemoet.

CDA-fractie Castricum