28 juni 2011

Heer Derckplantsoen, Vervolg - 28 juni 2011

Het college heeft geantwoord op de vragen die we als CDA-fractie over (het uitblijven van) nieuws over de invulling van de plannen met het Heer Derckplantsoen.

Hieronder vindt u die antwoorden gekoppeld aan de door ons gestelde vragen.

Beantwoording schriftelijke vragen betreffende ontwikkeling Heer Derckplantsoen in Akersloot.

Geachte heer Swart,
Op 20 mei jl. hebt u ons college een aantal schriftelijke vragen gesteld betreffende het project Heer Derckplantsoen in Akersloot.

Hieronder treft u de antwoorden op uw vragen:
1. Is het uw college bekend dat er een stedenbouwkundige toets gevraagd is inzake het bouwplan Heer Derckplantsoen en dat er na 1,5 jaar een positief antwoord is gegeven? Waarom heeft de goedkeuring zolang op zich laten wachten? En welke prioriteit geeft het college aan de realisering van het bouwplan?
Antwoord op vraag 1: In oktober 2008 zijn door de toenmalige De Wonerij (nu Kennemer Wonen geheten) de eerste schetsplannen van het Heer Derckplantsoen in Akersloot bij ons ingediend. Deze schetsplannen zijn toen door ons voor een stedenbouwkundige toetsing voorgelegd aan Kuiper Compagnons. Bij de beoordeling zijn de volgende aspecten in ogenschouw genomen: inpassing in de ruimtelijke stedenbouwkundige
context, inpassing in de directe omgeving/ruimtelijke structuur Akersloot, bereikbaarheid en parkeren, woonkwaliteit en beeldkwaliteit. Gebleken was dat er toch wel enig verschil in stedenbouwkundige visie was tussen de architect van Kennemer Wonen en Kuiper Compagnons. In een aantal gesprekken is toen geprobeerd om deze verschillen op te lossen, hetgeen ertoe heeft geleid dat een aantal aanpassingen van het plan zijn doorgevoerd. In plaats van de aanvankelijk 44 geprojecteerde woningen wordt er nu uitgegaan van 41 woningen inclusief een ruimte voor een fysiotherapie- en/of
huisartsenpraktijk op de begane grond. Dit is op 23 april 2010 door Kennemer Wonen bij ons ingediend en op 22 juni 2010 hebben wij het besluit genomen om een positieve grondhouding aan te nemen en is het verzoek gedaan aan Kennemer Wonen om een informatie bijeenkomst te beleggen om de plannen met de inwoners/omwonenden te bespreken.
De locatie Heer Derckplantsoen is ook opgenomen in het Masterplan Inbreidingen zoals dat op 19 november 2009 door de raad is vastgesteld. Dit Masterplan beschrijft de zoektocht naar mogelijke inbreidingslocaties binnen de kernen Castricum, Bakkum, Limmen en Akersloot. De zoektocht heeft geresulteerd in de aanwijzing van 33 locaties, waaronder de locatie Heer Derckplantsoen.

2. Is het bij het college bekend dat de presentatie aan de bevolking van het
bovengenoemde plan door de bevolking positief is ontvangen? Staat het college positief achter het plan en wat doet zij er aan om de realisering te bespoedigen?
Heeft het college het voornemen dit plan nog een presentatie behoeft aan de raad en wanneer is deze presentatie gepland ?
Antwoord op vraag 2. Op 6 juli 2010 is door Kennemer Wonen een inloopmiddag georganiseerd; deze werd druk bezocht; naast de vele positieve reacties zijn er door een tiental omwonenden schriftelijke opmerkingen ingediend over het ontwerp en de inrichting van het plangebied. Deze reacties zijn verwerkt (en waar mogelijk, in samenspraak met de omwonenden, aangepast). De laatste tekeningen van het plangebied dateren van april 2011. Het plan zal binnenkort in de raad gepresenteerd worden.

3. Wanneer gaat het college een begin maken met de bestemmingsplanprocedure?
En kan het college aangeven wat ongeveer de maximale doorlooptijd van deze
procedure met zich meebrengt? Is het college bereid om de eigen medewerking zodanig te doen dat de doorlooptijd zo minimaal mogelijk zal zijn?
4. Kan het college aangeven wanneer zij verwacht dat de eerste paal op deze locatie
wordt geslagen? Is het college bereid, gelet op het grote belang van de realisering
van sociale woningbouw, er alles aan te doen om dit plan in tempo te doen te
krijgen en te realiseren?
Antwoord op vraag 3 en 4: Er is al een begin gemaakt met de voorbereidingen van het bestemmingsplan en er vindt onderlinge afstemming plaats tussen Kennemer Wonen en de gemeente Castricum. Dit voortraject en de termijn van het doorlopen van een procedure is ongeveer 12 maanden. Uitgangspunt is om de procedure van een bestemmingsplan zo spoedig mogelijk te laten verlopen en rekening houdend met de wettelijke termijnen en de eventueel ingediende zienswijzen. Deze zienswijzen kunnen in sommige gevallen om een nader en/of aanvullend onderzoek vragen, wat uiteraard een vertraging kan opleveren. Veel tijd en energie is al gestoken in het voortraject. Ook willen wij de omwonenden regelmatig op de hoogte houden over de vorderingen en
ontwikkelingen van het project. Het ligt in de planning om nog voor de zomer het plan aan de raad te presenteren, waarna de raad het schetsontwerp als ruimtelijk kader vaststelt.
Daarna kan het bestemmingsplan worden uitgewerkt en zal naar verwachting over circa 9 maanden door de raad worden vastgesteld.

5. Tenslotte vraagt u ons of wij in samenwerking met Kennemer Wonen transparante informatie via de pers willen verspreiden en daarmee o.a. de bewoners van Akersloot goed te informeren.
Antwoord op vraag 5: Kennemer Wonen en wij zijn ons bewust van het feit dat de voorgenomen nieuwbouw een ingrijpende gebeurtenis is. Wij streven er dan ook naar het gehele proces zo goed mogelijk te laten verlopen. Een goede en transparante informatie naar de omwonenden is daarin onontbeerlijk. Onlangs is op initiatief van Kennemer Wonen de eerste nieuwsbrief verspreid. Met deze nieuwsbrief worden de omwonenden op de hoogte gehouden van de vorderingen en ontwikkelingen van het project.