08 november 2014

Inbreng CDA bij de begrotingsbehandeling 2015 donderdag 6 november 2014

Op een aantal punten maakt het CDA zich zorgen en gelet op de inbreng van de collega’s  niet alleen het CDA.

Wij maken ons zorgen om de veranderingen in het sociale domein en de concrete invulling in financiële zin, het wordt een mega klus.

Voldoende reserve voor dit hoofdstuk is een must als we willen voorkomen dat de burger tussen de wal en het schip raakt.

Een andere zorg die wij hebben is dat afgeblazen RO projecten ons veel geld kosten. Ik hoef geen voorbeelden te noemen we kennen ze allemaal.

(Verder vinden we het ook zorgelijk (van een andere orde) dat aangenomen moties, amendementen en toezeggingen naar de raad in hun uitwerking soms lang blijven liggen. College u neemt de raad toch wel serieus?)

Diverse partijen hebben moties en amendementen ingediend.

Het valt ons op dat de coalitie-partijen het dit jaar over de begroting zonder moties en amendementen stellen. Ze zijn het kennelijk helemaal eens met de begroting zoals die er ligt.  Is het Dualisme geschrapt uit het coalitiewoordenboek?

Vz We gaan in op de ingediende moties en amendementen.

De motie over de veiligheidsregio's is zeker in het belang van de gemeente Castricum. Wij zullen de motie steunen.

Een aanvullende suggestie zou zijn om het onderwerp ook in te brengen bij het VNG.  Een vraag is ook aan de indieners waarom  landelijk opererende partijen als VVD en D66 er niet voor hebben gezorgd dat zij middels kamervragen deze zaak rechtstreeks onder de aandacht van de minister hebben gebracht?

De motie over de Stichting Welzijn vinden wij positief. Resultaatafspraken zijn logisch en goed.

In relatie met de decentralisaties pleiten wij voor een veel bredere benadering met partijen als de bibliotheek, centrum voor jeugd en gezin etc.

Op een bijeenkomst van verleden week in Alkmaar heeft de bibliotheek Kennemerwaard met aansprekende voorbeelden laten zien hoe met een bredere benadering de zelfredzaamheid van burgers kan worden verbeterd. Daar ligt een dialoog tussen partijen aan ten grondslag, het is meer dan eenrichtingverkeer.

De motie van het CDA over de uitvoering van de WMO wordt door veel partijen ondersteund.  Dat geeft aan dat er meer partijen zijn die willen voorkomen dat de zorg voor de cliënten niet in de verdrukking komt.

De motie van GrL over het uitdagingsrecht is een uitdaging voor het college en de raad.

Durven we de burger in zijn participatie serieus te nemen of overheerst de "control"-reflex?

Wij steunen GrL graag in haar pogingen dit onderwerp heel serieus uit te doen voeren.

De motie om meer geld beschikbaar te stellen voor de startersleningen is in onze ogen overbodig.

De regeling voor de egalisatiereserve soc woningbouw maakt het al mogelijk, maar we kunnen niet verder springen dan de polsstok lang is. In een artikel in het dagblad Trouw van deze week wordt sterk getwijfeld of het helpt om starters te subsidiëren bij de koop van hun eerste huis. (artikel heb ik)

Het amendement om de afvalstoffenheffing met niet meer dan de inflatiecorrectie te verhogen is in-gegeven door de wens om de burger niet meer te belasten dan strikt nodig is. Dat zou de vvd zeker aan moeten spreken.

Als er voldoende reserves zijn dan is het in onze ogen verantwoord om die in te zetten om eventuele tekorten op te vangen.

Het amendement van de Vrije Lijst over het niet verhogen van de toeristenbelasting zullen we steunen.  Bij de behandeling van de voorjaarsnota heeft het CDA al bij motie gepleit geen verhoging van de toeristenbelasting voor de boerencampings toe te passen. De gemeente int hier geld zonder dat er een duidelijk plan is.

Het amendement van de VL over de kosten van een overschrijving van een parkeervergunning delen we. Bij overschrijving van een parkeervergunning naar een auto die de oude vervangt is het billijk om de oorspronkelijke doorlooptijd van drie jaar aan te houden.

Het zou goed zijn als de gemeente in zijn rol als dienstverlener ook het gevoel kan opbrengen de "redelijkheid" hiervan in te zien.

Wij voelen mee met burgers als zij vlg ons volstrekt onredelijk als melkkoe worden gebruikt.

De motie van de Vrije Lijst over de berekening van de toeristenbelasting voor de huisjes op camping Bakkum lijkt sympathiek maar wij denken dat dat alleen kan als er een dagelijkse en gedetailleerde registratie plaats vindt. Vooralsnog zullen wij de motie niet steunen.

De motie die de Vrije Lijst heeft ingediend aangaande het parkeren in gebieden met blauwe zones onderstreept het feit dat het voor bewoners een belangrijk punt is.

Wij denken dan bijv. aan straten als de Geelvinckstraat.

Als het college zijn voornemen zoals in het preadvies aangegeven waar maakt, zijn wij bereid het college daarin te volgen.

Tot slot vz

Afgelopen maandag is de ondernemerprijs 2015 uitgereikt. In het voorprogramma was er een interessante voordracht van Prof. Jonker, hoogleeraar aan de universiteit van Nijmegen. Hij hield oa een betoog over de verschillende soorten economieën en hij benadrukte dat we de nieuwe web en digi-ontwikkelingen in economische zin moeten "beleven". Het gaat volgens de professor om de "beleving" die je van deze ontwikkelingen moet hebben.

Bij  het woord "beleving" dacht ik aan onze begroting. Ook bij de begroting gaat het om beleving,  de beleving van de cijfers.

Vz

De begroting 2015? We gaan het beleven, dat is zeker.

Fractie CDA - Castricum