11 juli 2010

Moties Kleurenorkest

Afgelopen donderdag kwam er twee moties van de PvdA en de Vrije Lijst voor een financiële bijdrage van 400.000 Euro voor het Kleurenorkest in de raad. Deze moties heeft het CDA niet gesteund vanwege het volgende:

1. De school wist dat ze pas in 2011 zouden worden opgenomen. Hadden ze niet eerder met een duidelijk verzoek kunnen komen. Een mail met de melding dat ze in zwaar weer zitten en eruit proberen te komen is voor ons echt niet duidelijk dat ze 4 ton nodig hebben.

2. Het risico is voor ons te groot in deze tijd. Er wordt wel mondeling een garantie gegeven, maar er is geen onderpand.

3. Het ging in eerste instantie om een renteloze lening in 20 jaar terugbetalen (dat kost de gemeente 15000 per jaar aan rente), toen een renteloze lening die op 1 augustus 2011 weer teruggestord zou zijn en in laatste instantie een rentedragende lening. In dit laatste geval kunnen ze ook gewoon naar de bank.

Al met al had het CDA het gevoel dat omdat de school is opgenomen in het plan van Scholen 2011, het probleem van financiering ook maar even bij ons werd neergelegd. We hopen van harte dat de school ook dit laatste jaar weet te overbruggen en daar hebben we alle vertrouwen in.

Elize Bon namens de fractie