27 februari 2012

Nieuw-Nieuw Geesterhage - 27 februari 2012

Het CDA en de overige partijen in de gemeenteraad hebben op 16 februari 2012 een besluit genomen over het nieuwe plan Nieuw Geesterhage.

Het CDA is blij met deze ontwikkeling. De massaliteit is uit het plan verdwenen en als de planning gevolgd wordt is iedereen in 2015 onder "een nieuw'' dak.

Dit Nieuw-Nieuw Geesterhage plan voorziet in navolgende plannen:

15 appartementen in drie lagen op het nieuwe Kultuurhuis aan de Geesterduinweg kant.
10 appartementen in drie lagen op commerciële ruimten op de hoek A. Schweitzerlaan-Dag HammerskjoldlaanZes twee onder een kap en acht  vrijstaande woningen aan de A. Schweitzerlaan/H. Dunantsingel.Nieuwbouw van het KultuurhuisRenovatie van de Bibliotheek en Geesterhage (ten behoeve Toonbeeld).
Nieuwbouw op de oude Toonbeeld locatie van maximaal 17 woningen

Het nieuwe plan is een sterk verbeterd plan, minder massaal en voorkomt onnodige sloop van panden. Buurtbewoners reageren over het algemeen positief.

Belangrijke punten die nog verder uitgewerkt moeten worden zijn o.a. de vaststelling van de maximale bouwhoogte (bestemmingsplan), uitvoering tijdspad van het plan,  het parkeren en de verkeersafwikkeling voor het omliggende gebied.

Historie

In 2007 is ten behoeve van de ontwikkeling van het gebied Nieuw Geesterhage door de Gemeente een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Biesterbos Planontwikkeling en Kennemer Wonen (voorheen De Wonerij). Doel van die overeenkomst was de realisatie van een nieuw Kultuurhuis incl. Bibliotheek en Muziekschool met een oppervlakte van 7.700m², 127 woningen en 303 parkeerplaatsen. Na de ondertekening van deze overeenkomst is gewerkt aan de verdere uitwerking van de plannen in een bouwplan in 2008.

In 2009 is er door de ontwikkelaars een verzoek gedaan tot fasering van het plan in verband met de economische crisis. Dit verzoek hield in dat naast het nieuwe Kultuurhuis de woningen in twee fasen gebouwd zouden worden.

Daarna is er een bestemmingsplan procedure uitgevoerd, inspraak gevoerd en een ontwerp bouwvergunning ter inzage gelegd. In oktober 2010 bleek bij de vaststelling van het bestemmingsplan dat Biesterbos en Kennemer Wonen (de grootste afnemer van de woningen) niet meer op een lijn zaten.

In juni 2011 is de samenwerkingsovereenkomst tussen de Gemeente, Biesterbos en Kennemer Wonen beëindigd.  Door deze beëindiging ontstond een schadeclaim van de Gemeente naar Biesterbos en Kennemer Wonen wegens wanprestatie.

Na de ontbinding van de samenwerkingsovereenkomst heeft Kennemer Wonen nog een alternatief plan willen opstellen. Dit heeft echter niet tot positief resultaat geleid.

Vervolgens is er een verzoek van Bietserbos Planontwikkeling gekomen voor een alternatieve ontwikkeling. Na een positieve reactie van de Gemeente is er een haalbaarheidsonderzoek gedaan voor dit alternatieve plan. Na gesprekken met gebruikers en omwonenden is er een ontwikkel- voorstel neergelegd in oktober 2011.

Heet hangijzer was de koppeling  tussen de schadeclaim van de Gemeente en de samenwerkingsovereenkomst met Biesterbos Planontwikkeling voor het nieuwe plan Nieuw Geesterhage. Door het besluit van de gemeenteraad de koppeling te schrappen, kan de schadeclaimprocedure los van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst afgehandeld worden. Hierdoor ontstaat er geen vertraging in de verdere procedure.

Nogmaals, het CDA is blij dat er nu belangrijke besluiten zijn genomen en hoopt dat er met de bouw snel kan worden aangevangen. Bepalend hierbij is het tempo waarmee de te bouwen huizen zullen worden verkocht.

CDA fractie  Fer Wilms