11 maart 2011

Nota Combinatiefuncties UNANIEM aangenomen

De werkgroep bestaande uit Corrie Herman (GroenLinks), Ada van der Veen (PvdA) en uw CDA'ers Elize Bon en Hans Huis in 't Veld hebben de afgelopen maanden hard gewerkt (samen met de ambtenaar) om deze nota op tijd op de agenda te krijgen. We zijn dan ook zeer tevreden met deze eerste stap in de goede richting.

Wat is een combinatiefunctie eigenlijk? Het is de bedoeling dat kinderen in het basis -en voortgezet onderwijs meer in aanraking komen met cultuur en sport. Niet alleen tijdens de schooluren, maar ook zeker buiten de schooluren.

Dit houdt in dat sportverenigingen, culturele instellingen, buitenschoolse opvang nog intensiever met scholen kunnen samenwerken. De combinatiefunctionaris is iemand die, vanuit een werkgever, op minimaal 2 raakvlakken werkzaam is.

Voor het CDA is van belang dat de kinderen een goede start in hun leven kunnen maken. Wij denken dat cultuur en sport hier zeker bij kunnen dragen.

Ook verenigingen kunnen de functionaris inzetten voor diverse vraagstukken. Structuur opzetten, vrijwilligersbeleid opzetten, meer leden aantrekken etc etc. Hier is ook veel behoefte aan.

Al met al denken wij dat de betrokkenheid van allerlei partijen onderling en met Castricum zelf groter wordt.

Financieel gezien zal het Rijk structureel vanaf 2013 40% bijdragen, 20% door de deelnemers en 40% door de gemeente van deze functionaris. 100% rendement voor 40% kosten. We zullen heel hard op zoek moeten en keuzes moeten maken als we hiervoor blijvend kiezen.

We houden u op de hoogte.
Elize Bon

Op de foto van links naar rechts: Ada van der Veen, Corrie Herman en Elize Bon