23 juni 2010

Vragen aan de VIVA Zorggroep over Akersloot

Afgelopen maandag heb ik, samen met Evelien Goudsblom en Hans Huis in 't Veld, met de wijkmanager Reinder Dijkstra gesproken over de plannen en ideeën van de VIVA zorggroep in Akersloot en nog wat andere zaken. Natuurlijk was het eerste onderwerp het Heer Dercksplantsoen in Akersloot. Hier was hij heel kort over. Op dit moment heeft de groep hier helemaal niets meer mee te maken. Een paar jaar geleden zaten ze nog samen met Kennemer Wonen om de tafel. Het CDA heeft toendertijd ook nog een zeer druk bezochte avond gehouden om van de bewoners te horen hoe zij dit zien.

Dat een zorginstelling niet meer meepraat vind ik jammer, aangezien het wel zorgwoningen worden. Maar er zijn nog meer Zorgpartijen die hier op in zouden kunnen springen natuurlijk. Verder kwam het Kruispunt nog ter sprake. Op dit moment houdt de groep zich niet bezig met aankoop of mogelijke aankoop hiervan. Wel van de naastgelegen mortuarium en kapel.

Wat is de visie van VIVA voor de toekomst in Castricum. Ze zijn op zoek naar mogelijke bouwlocaties om hun zorg uit te kunnen breiden. De vraag naar zorg, vanwege de vergrijzing, groeit. Bovendien stijgt de zwaarte van de gevraagde zorg. Dit biedt kansen, maar geeft ook problemen. Waar kunnen ze eventueel bouwen en wat op dit moment een lastig knelpunt is, als je je oude gebouwen moet verbouwen, waar plaats je tijdelijk je bewoners? Dit is iets waar het CDA toch ook eens goed naar moet kijken. Niet alleen voor de VIVA, maar waar wil de gemeente Castricum naar toe in de toekomst en hoe gaan we al onze wensen realiseren.

Al met al een goed gesprek, dat toch weer veel informatie heeft opgeleverd om als CDA mee verder te kunnen.