Raadsvoordracht met als onderwerp de verkeersontsluiting Plantage de Sniep Noord
Betreft: Raadsvoordracht met als onderwerp de
Verkeersontsluiting Plantage de Sniep Noord
Spreker: P.M. de Zeeuw (fractieopvolger CDA)
T.g.v. : Informatieve Raadsvergadering op 14 juni 2018
Dank u wel, mevrouw de voorzitter, en de insprekers van vandaag.
Het CDA heeft kennis genomen van de raadsvoordracht,de kennelijke voorkeur
van het college in dezen en de voordrachten van de insprekers.
Wat de verwachte verkeerseffecten betreft, samengevat in de tabel, we
vertrouwen erop dat dit de situaties voor de verschillende varianten
naar beste kunnen quantificeert, volgens het rekenmodel voor Diemen.
We zijn ons er tevens van bewust dat het niet gaat om het huidige verkeers-
aanbod, maar om het verwachte aanbod in 2030, als Plantage de Sniep Noord
min of meer voltooid is.
Maar het vaststellen van kwantiteit is één ding, het vaststellen van
kwaliteit een andere.
Dan volstaan tweedimensionale plattegronden en getallen niet meer.
Dan gaat het ook om de beleving en ervaringen van bewoners en het
inleven in de situatie. Wie het Jaagpad ter plekke in eigen persoon
bekijkt, ziet een langgerekt gebied van veldjes met speeltuig dat heel
wat kindjes uit de buurt aantrekt. Vanuit het perspectief van het kind
gezien, is dit een samenhangend gebied, waar je spontaan over kunt
bewegen, en dat gebeurt zeker in het vuur van het spel. Vanuit
dit perspectief vormt een dwarsverbinding met autoverkeer een
doorkruising die zeker door de kleinste kinderen over het hoofd
zal worden gezien. Het CDA begrijpt daarom waarom zoveel ouders zich
achter de petitie van dhr. Veelenturf scharen.
De sleutel tot het CDA standpunt is de SAMENHANG van het Jaagpad dat
we zouden willen behouden. Wij maken daarom geen bezwaar tegen
gemotoriseerd tweerichting verkeer in de Wissel, dat bevindt zich
immers aan de rand van het Jaagpad. (Red.: bedoeld wordt het deel
van het Jaagpad tot aan de Wissel.) Als kind kun je (onder begeleiding)
een oversteek over de Wissel maken naar het Jaagpad, en je daarna
binnen dat gebied als kind veilig voelen.
Maar gemotoriseerd tweerichtingverkeer door de Trekschuit verbreekt
de samenhang van het Jaagpad, en zal daarom tot ongevallen leiden.
Een bijkomend argument is, dat wie als automobilist van het
Zuiden uit de Trekschuit binnenkomt, aan het begin links en rechts
muren ziet, die een deel van het zicht wegnemen en anticiperen
bemoeilijken.
De voorkeur van het CDA is dus variant 3, zonder parkeerlus,
en wij vragen het college of zij gevoelig zijn voor de zojuist
aangedragen argumenten.
Dank u wel.