28 augustus 2021

Wat is duurzamer; een plastic melk fles of een kartonnen melk pak?

Donderdag avond gingen tientallen inwoners van Gooise Meren in gesprek onder leiding van CDA Tweede Kamerlid Henri Bontebal, Miel Janssen van Wattnu en VVD raadslid Hugo Bellaart over duurzaamheid. In 3 rondes over duurzaam Nederland, duurzaam thuis en recycling werden geanimeerde gesprekken gevoerd. Bijvoorbeeld wat duurzamer was, een melkfles of melkpak. Er waren diverse meningen, Wilbert van Waes sprak over “nu stoppen met vliegen, want straks ligt Schiphol in zee” terwijl Maarten van Welie aangaf “dat de inwoners van Goude denken dat dan gewoon de duinen kunnen verhogen”, maar de rode draad was het luisteren en zoeken naar draagvlak.

De opzet van de avond was interactief; men ging in kleine groepjes in gesprek over de verschillende onderwerpen en draaide in een carrousel stijl door. Hierdoor kon iedereen meepraten, wat ook erg belangrijk is voor het draagvlak van de energietransitie.

Tweede Kamerlid Henri Bontenbal neemt de inzichten vanuit Bussum mee naar Den Haag; hij gaat aan de slag met oproep om meer duidelijkheid en een positieve lange termijn visie.

Meer weten? Stuur ons een berichtje via [email protected]