Art. 41 vragen: voortgangsrapportage parkeerbeleid
De fractie heeft het college vragen gesteld over het nieuwe parkeerbeleid in Hilversum. In de vragen uitten we onder andere onze zorgen over de impact van het parkeerbeleid voor maatschappelijke en religieuze instellingen, verenigingen en scholen. Hoewel de wethouder op onderdelen aanpassingen heeft gedaan, heeft de fractie nog steeds zorgen over de impact voor vrijwilligers en of het beleid eenzaamheid niet onbedoeld vergroot. De fractie blijft het college kritisch bevragen en volgen. Wij horen natuurlijk ook graag uw zorgen! U kunt altijd mailen naar [email protected].
De antwoorden op de vragen zijn terug te lezen via de volgende link: https://hilversum.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/cd386462-ffe1-4741-82d0-d35959f2dd42
Vragen o.g.v. art 41 RvO inzake de voortgangsrapportage parkeren
Onze fractie heeft met genoegen kennisgenomen van Raadsinformatiebrief 2024-52 inzake de voortgangsrapportage parkeren.
Wij spreken onze waardering uit voor de tijdigheid van deze terugkoppeling en voor het feit dat u serieus naar inwoners en instellingen heeft geluisterd en tegemoet wil komen aan een aantal
bezwaren van maatschappelijke organisaties, vrijwilligers, en inwoners.
Toch geeft deze brief aanleiding om nadere duiding van u te vragen, om te voorkomen dat deze goede intenties in uitvoering stranden.
De aanpassingen die wij als fractie onderschrijven, faciliteren het maatschappelijk belangrijke vrijwilligerswerk, het ongehinderd kunnen verlenen van mantelzorg, het stimuleren van sociale
bezoeken teneinde eenzaamheid te bestrijden en ondersteuning van de uitvoering van cruciale beroepen.
1. Kunt u aangeven of de genoemde vrijwilligersvergunning inderdaad volledig voldoet in de behoeftes van (sport)verenigingen, kerkgenootschappen en organisaties zoals het door u genoemde Pinetum. Heeft u hiertoe de uitwerking van uw plannen besproken met de genoemde organisaties?
2. Kunt u ons een lijst toesturen met ‘organisatiecategorieën’ die in aanmerking komen voor een vrijwilligersvergunning?
3. Kent de voorgestelde vrijwilligersvergunning een nultarief (zoals voor mantelzorgers) in overeenstemming met het onbezoldigde karakter van deze werkzaamheden en de beperkte financiële middelen bij dergelijke niet-commerciële organisaties?
4. Kunt u aangeven in hoeverre overige niet-commerciële organisaties, zoals zorg- en onderwijsinstellingen, in staat zijn de vergunningen te betalen? Heeft u overwogen ook voor dergelijke organisaties een gereduceerd tarief te hanteren?
5. U geeft aan het bezoekerstarief te verlagen naar een nultarief (na 21:00), maar dat deze parkeeractie wel geregistreerd moet worden in een app. Kunt u aangeven of deze parkeeruren afgaan van het aantal beschikbare bezoekersuren per kwartaal?
6. Heeft u, ook omwille van de eenduidigheid en eventuele invoeringskosten, overwogen om het betaald parkeren vanaf 21.00 geheel af te schaffen? Zo ja, kunt u de financiële consequenties hiervan inzichtelijk maken?
7. Kunt u aangeven of u overwogen heeft het bezoekerstarief voor de gehele zondag ook te reduceren naar een nultarief, teneinde sociaal bezoek verder te stimuleren? Kunt u ons een inschatting geven van de additionele kosten als hiertoe besloten zou worden?
8. Bent u voornemens de structurele additionele overwinst op parkeren (thans door u begroot op 200.000 Euro) verder in te zetten om negatieve gevolgen van het parkeerbeleid op te vangen?
9. Kunt u aangeven welke maatregelen u heeft genomen om in toekomstige beleidswijzigingen te kunnen komen tot een betere financiële inschatting, zodat besluitvorming integraal en zo gedegen mogelijk kan plaatsvinden?
10. Op welke wijze borgt u, voor toekomstige veranderingen in parkeerbeleid, dat gesprekken met maatschappelijke organisaties, bedrijven en inwoners onderdeel uitmaken van het voorbereidings- en besluitvormingstraject?
Namens de fractie van het CDA,
Koen Tabak
Olaf Streutker