07 september 2024

Art. 41 vragen: Winkeltijdenverordening Hilversum 2024 (zondagopening)

Gooi- en Eemlander
HilversumsNieuws

Tijdens de laatste collegevergadering van 23 juli j.l. is het voorstel ‘Winkeltijdenverordening Hilversum 2024’ aangenomen.  Dit voorstel wordt 6 weken ter inzage gelegd. In deze Winkeltijdenverordening die nu voorligt worden o.a. ruimere openingstijden toegestaan op zon- en feestdagen. De voorgestelde winkeltijden zijn van 09.00 tot 22.00 uur op zondagen, Nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag en eerste en tweede kerstdag.

Volgens het college ‘is de tijd rijp voor ruimere openingstijden op zondag’ (…) ‘dragen deze ruimere winkelopeningstijden bij aan een levendige stad’ (…) komt het college ‘tegemoet aan de wens van supermarktondernemers en versspeciaalzaken’ en komt men ‘tegemoet aan de wensen van Hilversumse consumenten’.

In de krant zijn de reacties van retailondernemers niet onverdeeld positief er is zelfs sprake van ‘veel twijfels’. Ook lijkt er sprake te zijn van verrassing. De bevraagde ondernemers en ook de centrummanager lijken niet op de hoogte te zijn van het voornemen en de wens deze verruiming van winkeltijden voor te stellen.

Reden voor het CDA om vragen te stellen. Waar komt dit voorstel vandaan? Is er overleg geweest met retailondernemers? Is er overleg geweest met andere betrokkenen? Is er onderzoek gedaan naar de economische effecten van winkelopeningstijden en wat de beste tijden zouden zijn? En nog een hele hoop andere vragen, om een beeld te krijgen hoe dit voorstel ontstaan is.

1. Kunt u aangeven wat de exacte aanleiding is geweest de winkelopeningstijden in Hilversum te verruimen? Is dit de in het voorstel genoemde brief uit 2023 van supermarktondernemers en versspeciaalzaken?
  2. Is er onderzoek gedaan naar de behoefte onder retailondernemers, behalve supermarktondernemers en versspeciaalzaken in Hilversum v.w.b. het verruimen van winkelopeningstijden? Zou u dat onderzoek met ons kunnen delen?
  3. Is er onderzoek gedaan naar de behoefte van consumenten in Hilversum t.o.v. winkelopeningstijden? Zou u dat onderzoek met ons kunnen delen?
  4. Is er onderzoek gedaan naar de behoefte van consumenten uit de regio (38% van de bezoekers aan het centrum van Hilversum komt van buiten Hilversum) t.o.v. winkelopeningstijden? Zou u dat onderzoek met ons kunnen delen?
  5. Is er onderzoek gedaan naar de bezoekersaantallen van het centrum en de Gijsbrecht? Hebt u inzicht in de gemiddelde bezoekersaantallen per dag van de week gespecificeerd, incl. de piekuren en de daluren? Zou u dat onderzoek met ons kunnen delen?
  6. Hoe staat het college tegenover het vanuit de retail aangedragen voorstel om de winkeltijden op zaterdag te verruimen in plaats van op zondag?
  7. Kan het college onderbouwen dat, uitgezonderd supermarktondernemers en versspeciaalzaken, de verruiming van de winkelopeningstijden het winkelbezoek in Hilversum zal bevorderen en daarmee een omzetgroei voor Hilversumse retailondernemers zal bewerkstelligen?
  8. Heeft het college onderzocht of er ook risico’s zijn verbonden aan het verder spreiden van het winkelend publiek, met name voor (kleine) zelfstandige retailondernemers?
  9. Heeft het College inzichtelijk wat de hoeveelheid vacatures verkooppersoneel en overig winkelpersoneel is t.o.v. beschikbare werkzoekenden in Hilversum?
  10. Is er overleg geweest met de div. ondernemers- en winkeliersverenigingen?
  11. Is er overleg geweest met de Centrummanager?
  12. Is er overleg geweest met Stichting Centrum Hilversum?
  13. Is er overleg geweest met de Grote Kerk, prominent aanwezig in het centrum? Is er overleg geweest met andere religieuze instellingen?