18 februari 2022

CDA Hoorn: Heroverweeg besluit duur openbaar toilet Grote Kerk in Hoorn

Kans voor open doel op het Kerkplein

In Het NHD van zaterdag 12 februari stond een mooi artikel over het hotel Heavens en restaurant The Saints in de grote Kerk. Een mooie toevoeging aan het vernieuwde Kerkplein en aan het centrum. Daar is CDA Hoorn trots op.

Met plezier lazen we ook dat Heavens en The Saints per 1 juni wil starten en dat de openingstijden van het hotel-restaurant van 7.00 uur tot 24.00 uur zullen zijn.  De eigenaar van het hotel-restaurant heeft eerder aangegeven het mindervaliden toilet beschikbaar te stellen tijdens de openingsuren. Daar zijn wij als CDA Hoorn ook erg blij mee.

CDA Hoorn vindt de toegankelijkheid van voorzieningen voor mensen met een beperking erg belangrijk. Dat blijkt onder andere uit het feit dat de toegankelijkheid van het plein voor mensen met een beperking vanwege de bestrating een voortdurende zorg voor haar is.

De raad heeft in december een besluit genomen over een nieuw te bouwen inpandig openbaar toiletgebouw in de Grote Kerk voor een bedrag van € 180.000. Eén van de redenen om zelf een toilet te realiseren, was de beperkte toegankelijkheid qua uren van het openbare toilet in het hotel-restaurant.

Nu dat niet het geval is vraagt CDA Hoorn aan het college of het niet een optie is om dit te heroverwegen. Het hotel-restaurant biedt de voorziening die de gemeenteraad en college wilde hebben voor het Kerkplein. En daarnaast ook al per 1 juni. Slechts de uren tussen 0.00 uur en 7.00 ‘s morgens zijn niet gedekt. Dat zijn niet de drukste uren voor deze voorziening.
De € 180.000,-- kan dan wellicht ingezet worden om andere belangrijke zaken in de stad op te lossen, bijvoorbeeld als het gaat om het verlichten van de pijn die door corona is geleden.