05 juni 2023

De Tuinen Ursem 2: liever meer starters en aanpak verkeersdrukte

Positief, maar ook kritisch. Positief omdat we heel blij zijn dat dit plan nu op tafel ligt. Kritisch, omdat het volgens eerdere planning al in de verkoop zou gaan. Wat wel erg fijn is, is dat de bouw en verkoop in fasering gaat. Dat geeft Ursemmers en Koggenlanders de ruimte om hier te gaan wonen. Bovendien is er ruimte gemaakt voor zorg / maatschappelijke appartementen. Een mooie zet van het college, ook omdat er in Ursem nog niet echt zoiets gerealiseerd is, behalve dan voor senioren hulpbehoevende natuurlijk.

Dure koop, weinig starterswoningen
Waar we wel kritisch op zijn is het aantal woningen voor starters. Er is echt enorm veel dure koop in het plan. Dat sluit niet goed aan bij onze wens om vooral jongeren en senioren een kans te bieden in Ursem te wonen. In de Teamsmeeting om de behoefte op te halen, een paar jaar terug in corona, werd al schrijnend duidelijk dat er een grote wens ligt voor starters en jongeren om n Ursem te wonen. Bouwen we niet te veel voor mensen uit de omliggende steden in plaats voor onze dorpelingen?

CPO jonge Ursemmers
Er is een plan (CPO) van een aantal Ursemmers die vooral starterswoningen wil laten bouwen. Complimenten voor dit initiatief! De grondprijs is hoog en we willen het college meegeven hier serieus naar te kijken, om zodoende jonge Ursemmers de kans te geven in het dorp te blijven wonen. Dit plan is bij uitstek een mogelijkheid om mensen uit het dorp hier te laten wonen. Er staan serieus al een aantal jonge Ursemmers te popelen om daar te wonen en mee te doen.

Verkeersdrukte Rustenburg
Dan tenslotte nog over de verkeersdrukte in Rustenburg. Het is onvermijdelijk dat de verkeersdrukte gaat toenemen daar. En die is in Rustenburg al te hoog in de spits. De groep bewoners van Rustenburg hebben dit al aangekaart in een Hoorzitting.

In de nota van beantwoording geeft het college aan dat het de drukte, ook naar verwachting in 2030, nog steeds binnen de normen zijn. Dat is natuurlijk aardig bedacht, maar laten nou niet elke norm of model op iedere situatie plakken. Eigenlijk zoals dhr Kremers van D66 al aangaf. Rustenburg is geen gewone situatie, met een smalle dijk, woningen dicht op de weg, een ophaalbrug met sluis, waarna een splitsing komt met omhoog rijdend verkeer en doorgaan verkeer. En dan heb ik het nog niet over de woonwijkontsluiting de Dreef die er even tussendoor zit. Wat ons betreft maakt het college zich daar te makkelijk van af.

Wij willen voorkomen dat woningbouw in Ursem, Rustenburg en misschien omliggende dorpen op slot raken door deze toenemende verkeersdrukte, en we willen voorkomen dat de verkeersdrukte en het gevoel daarbij nog heftiger wordt voor de bewoners in Rustenburg. Wacht het college echt tot er nog grotere problemen zijn in 2030 of wordt er nu al naar een oplossing gezocht? Hoe kijken de andere raadsleden daarnaar? Wij zouden graag de toezegging van het college dat er nu al wordt gezocht naar een oplossing. We willen ook actief op de hoogte worden gehouden, alsmede de bewoners van Rustenburg, over de mogelijke oplossingen.

Het college heeft inmiddels toegezegd voortvarend aan de slag te gaan met de werkgroep/bewoners van Rustenburg om tot maatregelen/oplossingen te komen. Daar zijn we als fractie blij mee, evenals de toezegging om ons op de hoogte te houden.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.