12 juni 2021

Tegengeluid Regionale Energie Strategie 1.0

De Regionale Energiestrategie (RES) is de lokale uitwerking van het landelijke klimaatakkoord.

CDA Koggenland geeft, ondanks grote kritiek op het proces in de totstandkoming van het voorstel, steun aan de RES 1.0. Fractievoorzitter Nico Bijman benadrukt namens de gehele fractie het belang van duurzaamheid en de noodzaak om zuinig om te gaan met de aarde, maar sprak de kritiek uit tijdens de raadsvergadering van 7 juni. De inbreng van de inwoners van Koggenland is onvoldoende terug te vinden in de RES. Op initiatief van het CDA is een motie aangenomen om de zoekgebieden nader de specificeren: buiten het zoekgebied Jaagweg géén windturbines en uitsluitend zonne-energie op de daken van bedrijventerrein Braken en in de bermen van het spoor en de rijksweg.

CDA raadslid Ed Dekker heeft ondanks deze wijzigingen tegen de Regionale Energie Strategie 1.0 gestemd. Buiten de kritiek op het proces heeft hij kritiek op de inhoud van het voorstel. De CDA fractie gaf hem de ruimte om zijn eigen afwegingen hierin te maken.

Dekker benadrukte het belang van duurzaamheid en vindt ook dat we zuiniger om moeten gaan met de aarde. Maar het bod is niet transparant tot stand gekomen en de beloofde bottom-up benadering is jammerlijk mislukt. Raadsleden mochten geen inhoudelijke bijdrage leveren en naar de mening van onze inwoners in de lokale ateliers is niet geluisterd. Van échte participatie is geen sprake. Er is niet gezorgd voor maatschappelijk draagvlak en kosten efficiency, uitgangspunten die vooraf zijn gesteld.

Ook vindt Dekker het bod veel te hoog, de regio biedt aan ruim 10% van de landelijke opgave te realiseren in Noord-Holland-Noord. Dit terwijl de woningen in deze regio nog geen 4% van het stroomverbruik hebben van alle woningen in Nederland. “Het is niet mijn ambitie om ons mooie landschap zodanig te veranderen dat wij de elektriciteitsleverancier van de randstad kunnen worden”, aldus CDA raadslid Dekker.