CDA Landsmeer vraagt aandacht voor eenzaamheid in coronatijd
Op 25 juni 2020 is op verzoek van het CDA Landsmeer in een beeld- en oordeelsvormende sessie van de gemeenteraad middels een gespreksnotitie gesproken over eenzaamheid in coronatijd.
Het CDA maakt zich zorgen over en druk om de positie van eenzamen in Landsmeer. Dan
gaat het niet alleen maar om ouderen, echter die lijken door de coronaproblematieken wel
extra geraakt te worden. Het CDA heeft hierover de volgende vragen gesteld aan de wethouder en daarop onderstaande antwoorden gekregen. Naar aanleiding hiervan zal het CDA-Landsmeer overwegen een motie in te dienen.
Vragen aan de PH:
1. Wat is de laatste stand van zaken op het gebied van de aanpak van eenzaamheid in
Landsmeer?
Antwoord:
Dagelijks krijgt de aanpak van eenzaamheid aandacht van de hulp- dienst- en verleners die in Landsmeer actief zijn. Bij hun werk in welzijn, hulpverlening en zorg signaleren zij eenzaamheid en weten zij te handelen en door te verwijzen. De werkgroep Een tegen eenzaamheid (bestaande uit werkers in welzijn, hulpverlening en zorg en een beleidsadviseur van de gemeente) werken aan het opstellen van een visie en een communicatieplan om de aanpak van eenzaamheid nog structureler vorm te geven. Daarnaast jaagt deze werkgroep acties om eenzaamheid te verminderen aan.
2. Is er door corona een verslechtering van Eenzaamheid in Landsmeer opgetreden?
Bij ja/nee, hoe kunt u dat aantonen?Antwoord:
Door de Corona-maatregelen hebben veel inwoners minder contacten en activiteiten, wat het gevoel van eenzaamheid kan vergroten. Door welzijnswerkers en hulpverlening is er als alternatief voor ontmoeting en activiteiten intensief telefonisch contact met cliënten/deelnemers onderhouden. Medewerkers uit de zorg zijn inwoners blijven bezoeken of heeft de zorg ook omgezet in telefonische contacten. In al deze contacten komt vooral naar voren dat inwoners dat zij veel steun krijgen van buren en familie en dit als helpend en steunend ervaren. Zorgaanbieders kunnen door de maatregelen in het kader van het coronavirus niet altijd de reguliere dienstverlening inzetten. Door inzet van alternatieve contactvormen blijven zij verbonden met de inwoners. Uiteraard bevorderen de maatregelen - binnen blijven en afstand houden tot anderen - het gevoel van welbevinden niet; er zijn dan ook vast inwoners die zich eenzaam voelen. Toch is over de gehele linie de indruk dat de eenzaamheid niet is toegenomen. Het positieve gevoel over de vanzelfsprekendheid waarmee men in moeilijke tijden als deze omziet naar elkaar, overheerst.
3. Welke additionele activiteiten zijn er ontplooid om inwoners die door corona extra
worden geraakt te ondersteunen / benaderen / helpen?
Antwoord:
Medewerkers en vrijwilligers van SamenMeer, WonenPlus en de Zoete inval hebben hun cliënten/deelnemers actief gebeld om te informeren naar hun welbevinden en waar nodig hulp in te zetten (dit bleek opvallend weinig nodig te zijn). SamenMeer en WonenPlus hebben acties ondernomen zoals het bezorgen van een maaltijd en leuke attenties, waarbij de maaltijd of het kleine cadeautje een middel was om in contact te komen en behoeften te peilen. Deze acties werden zeer gewaardeerd en hebben ook signalen opgeleverd om extra hulp of steun aan te bieden. Op 16 en 17 juli zal er een foodtruck door Landsmeer rijden. Vrijwilligers van SamenMeer, WonenPlus en de SMD brengen dan kleine gerechten bij ouderen en mantelzorgers thuis. Ook hier is eten een middel om in contact te komen met inwoners en om hen te laten ervaren dat zij gezien worden. SamenMeer en WonenPlus beginnen voorzichtig met mogelijkheden tot ontmoeting en activiteiten. Zij benaderen inwoners hiervoor actief. Dit voldoet zowel bij deelnemers als vrijwilligers aan een grote behoefte nu de situatie al zo lang duurt. De Zoete inval kan helaas haar activiteiten nog niet hervatten omdat zij door de Corona-maatregelen geen gebruik kunnen maken van de ontmoetingsruimte in de Keern. De medewerkers van de dagbesteding voor dementerende ouderen, de mantelzorgconsulent , de casemanager dementie en hulpverleners zoals de Mee consulent en maatschappelijk werker onderhouden, als zij niet op bezoek kunnen of geen bijeenkomsten kunnen houden, intensief telefonisch (en digitaal waar dat voor de doelgroep mogelijk is) contact met cliënten en mantelzorgers.
De dagbesteding is sinds 1 juni ook op beperkte schaal weer begonnen. Inwoners maar ook huisartsen en wijkverpleging zijn door flyers in winkels en in hun mailbox en brievenbus extra geïnformeerd over welke hulp en ondersteuning er mogelijk is in deze Corona-tijd. ZCN, vervoerder voor het aanvullend openbaar vervoer, helpt tijdelijk met het halen van de boodschappen en medicijnen. Binnenkort krijgen reizigers die het afgelopen half jaar met het aanvullend openbaar vervoer hebben gereisd een kaartje waarin de ondersteuning extra onder de aandacht wordt gebracht.
4. Wat is de reactie van de PH op de brief van stichting Alles voor Mekaar?
Antwoord:
De toonzetting van de brief is nogal alarmerend en lijkt niet helemaal van toepassing op een gemeente als Landsmeer. Natuurlijk voelen ook in Landsmeer inwoners zich eenzaam, dat is een serieus probleem. We lijken echter wel “dorps” genoeg om in lastige tijden zoals deze naar elkaar om te kijken. De meeste inwoners geven aan dat zij juist nu contact hebben met en hulp krijgen van hun buren. Ouderen laten weten dat zij veel en vaker dan in niet Corona-tijd hulp krijgen van hun familie, ook als die ver weg woont. Dat zou natuurlijk een gevolg kunnen zijn van het feit dat mensen minder werken dan wel meer vanuit huis werken waardoor zij meer tijd hebben. Uiteraard zullen er ondanks de hulp vanuit het eigen netwerk en de inspanningen van professionals toch inwoners zijn die zich eenzaam voelen. Het ernstige signaal dat door de stichting Alles voor Mekaar in de brief wordt de geschetst wordt in Landsmeer echter niet (in die mate) herkend.
5. Ziet de PH iets in de optie van het gebruikmaken van de Basisregistratie Personen
om ervoor te zorgen dat niemand buiten de boot valt?
Antwoord:
Het is een goed streven om alle eenzame inwoners te bereiken maar gebruik van de Basisregistratie Personen is een vergaand instrument. Niet iedereen zal het op prijs stellen om als “eenzaam” te worden aangeschreven. Bovendien zijn daarvoor geen eenduidige criteria. Is een 70-plusser per definitie eenzaam? Eenzaamheid komt bovendien niet alleen voor onder ouderen. Door het BRP te gebruiken wordt sterk getreden in de gevoeligheden van de privacy(wetgeving). Bij bijvoorbeeld bij de foodtruck-actie is hier nadrukkelijk niet voor gekozen en zijn diverse hulp- dienst en zorgverleners gevraagd om (met toestemming van de inwoner) mensen aan te melden voor deze actie om zo een zo breed mogelijk bereik te hebben.
6. Wat valt er op korte en middellange termijn nog te verwachten op het thema
Eenzaamheid?
Antwoord:
In het najaar zal bij de eerste evaluatie van het Meerjarenbeleidsplan tevens de visie op de aanpak
eenzaamheid aan de raad worden gepresenteerd. Ondertussen blijven dingen georganiseerd worden zoals de foodtruckactie in de zomer en in het najaar( hopelijk) weer aanschuifmaaltijden en andere acties in de week tegen de eenzaamheid in oktober. In 2020 en 2021 zijn er diverse pilots om te ervaren welke aanpak van eenzaamheid effectief is. Er worden trainingen georganiseerd voor inwoners die zelf met hun eenzaamheid (netwerk en sociale vaardigheden vergroten of versterken) aan de slag willen. De mantelzorgconsulent gaat extra inzetten op o.a. lotgenotencontact om eenzaamheid onder mantelzorgers aan te pakken. In september organiseert de gemeente samen met partners een themabijeenkomst voor het brede netwerk van welzijn, zorg, hulp- en dienstverlening onder de titel “Langer thuis in Landsmeer”
waarin eenzaamheid een belangrijk thema is.
Zowel vanuit het Platformoverleg (een netwerk van zorg en welzijn instellingen met focus op ouderen) en het Breednetwerkoverleg (een netwerk van hulp- en dienstverleners op gebied van Wmo, Jeugd en werk/inkomen) blijft de aandacht gericht op het signaleren en aanpakken van eenzaamheid.