08 november 2015

Arie Schouten: Goed geluisterd

Wie de regionale kranten leest, zal het niet zijn ontgaan, dat in de 7 Westfriese gemeenten de begroting van 2016 behandeld gaat worden. In het verleden werd dit nogal eens gezien als het politieke hoogtepunt van het jaar. Elke partij haalde zijn stokpaardjes van stal. Ook werd dit moment opgepakt om partijen, waar ze politiek gezien ver vanaf stonden, eens goed de maat te nemen. Dat had tot gevolg dat daar waar op de man gespeeld werd, de verhoudingen er niet beter op werden het komende jaar.

Tegenwoordig lijken de scherpe kantjes er wat af te zijn. Dat komt ook door de zogenaamde kadernota die voor de vakantie behandeld is. Daar geven de fracties aan het college van B&W de punten mee, die ze van belang vinden voor het goed functioneren van de gemeente. Het CDA heeft daar aangegeven dat de leefbaarheid belangrijk is in de kernen. Bovendien wil het CDA de OZB niet meer verhogen dan alleen de inflatie. En een goede dienstverlening bieden aan onze inwoners.

Ik vind dat niet alleen het college, maar ook de partijen goed naar elkaar hebben geluisterd. Het resultaat is een begroting waar we in het nieuwe jaar goed mee in kunnen gaan. Het was ook te merken in de commissievergaderingen afgelopen week. Natuurlijk zal er nog gediscussieerd worden over details, maar dat hoort erbij. Als het maar gebeurt in een goede sfeer. Dat is niet alleen goed voor de raadsleden onderling, maar ook goed voor de inwoners van Medemblik en daar gaat het om. Toch?

Arie Schouten, raadslid CDA