16 december 2016

CDA pleit voor subsidiepot voor archeologie

Het CDA vindt het niet oké dat particulieren die toevallig op archeologische interessante grond wonen op kosten worden gejaagd bij nieuw of verbouwplannen.

Het is wettelijk verplicht om de grond te onderzoeken indien de verwachting is dat mogelijk oudheden in de bodem zijn opgeslagen. Particulieren komen hier vaak bij aanvraag van hun omgevingsvergunning mee geconfronteerd worden en de kosten voor archeologisch onderzoek hoog op kunnen lopen als men oude woonplekken vindt uit de vroeg middeleeuwse tijd of prehistorie.  Deze kosten kunnen zij nergens verhalen, terwijl eventuele vondsten voor het algemeen belang van de cultuurhistorie van het dorp of streek zijn.

Het CDA komt daarom, in samenwerking met andere partijen, met een initiatiefvoorstel om hier iets aan te doen en om een subsidiepot beschikbaar te stellen voor particulieren  voor de jaren 2017, 2018 en 2019. Gestart wordt met een subsidieplafond van 30.000 euro is het voorstel. De subsidie kan 5.000 euro per bouweenheid bedragen tot een maximum van 10.000 per terrein.

In januari wordt het initiatief voorstel ingediend door Arie Schouten van het CDA en we hopen natuurlijk dat ons voorstel een meerderheid gaat krijgen in de raad.