09 juni 2015

column Anita Wakelkamp: terugkijkend op het eerste jaar

Mijn eerste jaar als raadslid voor het CDA in onze gemeente zit erop en dat is toch een moment om terug te kijken.

Het leuke van raadslid zijn is dat je alle facetten van onze gemeente via raadsvoorstellen voorbij ziet komen. Van ruimtelijke vraagstukken over het onderhoud an onze wegen en de huisvesting van arbeidsmigranten tot vraagstukken over het behoud van voorzieningen in onze kernen zoals onze brandweer, zorg en sportvoorzieningen. Iedere keer probeer je daarbij de juiste keuze te maken. Maar bij veel verschillende vraagstukken horen ook veel verschillende belanghebbenden en opvattingen.

Veel tijd besteden we als raadsleden dan ook aan het vergaderen. Het liefst neem je besluiten waar je als gehele raad achter kunt staan, maar met 10 verschillende partijen lukt dit vaker niet dan wel. Het is een hele opgave om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Ook als je het op hoofdlijnen met elkaar eens bent, want iedere partij wil toch graag zijn of haar tintje meegeven aan een besluit. Dit leidt vaak tot lange vergaderingen (naar mijn mening vaak onnodig lang) en ' die niet even aantrekkelijk zijn ' om als inwoner of belanghebbende naar te luisteren. Ik hoop dat we er de komende jaren in zullen slagen om dit te verbeteren en onnodige debatten te schrappen. Het is in iedere geval iets waar ik mij blijvend voor zal inzetten.

Anita Wakelkamp

CDA Medemblik