20 november 2016

Geen starters- maar blijverslening

Wij willen graag dat ouderen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Tijdens de raadsvergadering van 3 november jl. hebben wij daarom een motie ingediend over de Blijverslening. Een nieuw instrument om aan te bieden aan ouderen die zelfstandig willen blijven wonen.

Het aantal ouderen in Nederland neemt de komende jaren sterkt toe. Wie zelfstandig wil blijven wonen kan zijn huis aanpassen / comfortabeler maken of verhuizen naar een passende woning. Gemeenten moeten ervoor zorgen dat de woningvoorraad aansluit bij de ouder wordende bevolking. De belangrijkste oplossing ligt in het aanpassen van de bestaande woningen en deze toekomstbestendig te maken. de nodige aanpassingen kunnen op grond van de WMO2015 geboden worden. Nu is er ook de mogelijkheid om een huis met behulp van een blijverslening levensloopbestendig te maken.

Inwoners van gemeente Medemblik kunnen al gebruik maken van een Starterslening en een Energiebespaarlening. Wij vragen het college om te onderzoeken of het invoeren van een Blijverslening voor onze gemeente ook mogelijk is.

De hele raad staat achter deze oproep en wij verwachte voor het zomerreces van 2017 hiervoor een voorstel van het college.

Namens de fractie van het CDA,

Claudia Selders-Kroezen