06 november 2014

Zorgen om de zorg

Sinds maart ben ik raadslid en maak samen met collega Claudia Selders-Kroezen deel uit van de commissie Samenlevingszaken. We hebben workshops gevolgd, ons goed ingelezen, informatieavonden bezocht over Passend Onderwijs en over de Participatiewet. Binnen de voortgangsgroep decentralisaties wordt raadsbreed informatie uitgewisseld en kunnen we onze vragen kwijt. Vorige week hebben we input kunnen geven over de verordeningen jeugd en WMO 2015. In tegenstelling tot persberichten in  landelijke kranten, voorzie ik zeker geen chaos bij het overhevelen van de zorg naar onze gemeente. Maar zorgvuldigheid gaat boven snelheid! Onlangs heeft het CDA aandacht gevraagd voor de privacy en gegevensbescherming. Voor medische gegevens geldt het beroepsgeheim, maar toch krijgt privacy vooralsnog weinig aandacht bij de decentralisaties. Het voornemen tot 1 gezin 1 plan betekent in de praktijk dat hulpverleners en ambtenaren zoveel mogelijk gegevens van een burger en zijn gezin bij elkaar willen brengen, om in te schatten welke zorg passend is. Dus ambtenaren en medewerkers van de wijkteams zullen onderling gegevens uitwisselen. Daarnaast mogen wijkteamhulpverleners niet zomaar gegevens, die ze over iemand weten, met elkaar bespreken. Binnen het wijkteam moet zorgvuldig worden omgegaan met de privacy van mensen. (Wettelijke plicht maar ook een vertrouwenskwestie). Er moeten daarom regels worden opgesteld, waarin staat hoe hulpverleners onderling omgaan met het delen van informatie. In de verordeningen verwachten wij, dat er aanvullende bepalingen worden opgenomen om de privacy te waarborgen.

Els van den Bosch