12 oktober 2017

Evaluatie uitkomsten “Verbetering Dienstverlening”. Conclusie CDA: onvoldoende regie in gemeentehuis

In februari jl. heeft de gemeenteraad het college van B & W verzocht een gedegen onderzoek te doen naar de aard en omvang van klachten over bereikbaarheid en klantgerichtheid van de gemeente o.a. gericht op het telefonisch spreekuur en het werken op afspraak.

Het programma “verbetering Dienstverlening” werd in april 2015 gestart; het CDA had door  ontvangen klachten van burgers het college in 2016 reeds gevraagd om een evaluatie.

Deze evaluatienotitie is tijdens de commissie Bestuurlijke Zaken van 7 september jl. besproken (zie website www.opmeer.nl, bestuur en organisatie, commissie BZ, evaluatie Dienstverlening pag.37)

Er is een paar jaar geleden budget beschikbaar gesteld om de organisatie te verbeteren. Waar is dat geld aan besteed?

Enkele conclusies uit de notitie:

-          Er heeft onvoldoende monitoring plaatsgevonden.

-          Het scenario werken op afspraak wordt slechts door Publiekszaken uitgevoerd?

-          Bij sommige medewerkers zijn de uitgangspunten niet of slechts ten dele bekend?

-          Een gebrek aan veranderingsbereidheid binnen de organisatie.

-          De regievoering op de dienstverlening in gemeentehuis is niet specifiek belegd!

B & W hebben op 11 juli besloten om een regisseur dienstverlening aan te stellen met de opdracht de visie en missie van de organisatie te actualiseren, 24 uur per week voor de duur van maximaal 9 maanden, kosten 75.000 euro. 

Onze conclusie is dat de dienstverlening in de afgelopen 2 jaar niet veel beter is geworden.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.