Ferry portret 01
11 juni 2024

Amendement begroting 2025 Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

Beste leden, op 23 mei is het onderwerp Jaarstukken 2023 en begroting 2025 van de Veiligheidsregio Zaanstreek/Waterland (VrZW) behandeld in de commissie Algemeen. Bij de behandeling hebben wij onze zorgen geuit over het grote tekort in 2023 en de verwachte tekorten in 2025 en daarna.

Hoewel een aantal elementen te voorzien waren, zoals de CAO loonstijging en de inflatie. Ook de gevolgen van de relatief snellere groei van de gemeente Purmerend en opzichte van de andere deelnemende gemeenten laten zich vertalen in een hogere bijdrage. Dat valt nu samen met financiële gevolgen van de reeds ingezette versterking van de VRZW, met name op het gebied van brandweerzorg. Doordat dit nu samenvalt, wordt de bijdrage van onze gemeente substantieel hoger. Ruim 9 ton per jaar moet erbij.

Natuurlijk vinden wij brandweerzorg, het voorkomen van rampen en crisis en de hulpverlening indien dit toch onverhoopt gebeurt heel belangrijk, dat staat buiten kijf.
Maar wij kunnen niet negeren dat in de voorjaarsnota 2024 staat dat, indien het Rijk niet over de brug komt met extra budget vanaf 2026, de gemeente op de gemeenschappelijke regelingen een taakstellende bezuiniging zou kunnen doorvoeren voor de jaren 2027 en 2028 onder de noemer ‘trap op, trap af’. Dit wil zeggen: meegroeien en meekrimpen met de gemeenten.
Wij kunnen na het verschijnen van het landelijke coalitie akkoord tussen de PVV, NSC, BBB en VVD niet heel optimistisch zijn over meer geld vanuit het gemeentefonds. Hier wordt namelijk met geen woord over gesproken in het coalitie akkoord. Purmerend gaat zonder extra geld heel fors uit de pas lopen op de gemeenschappelijke regelingen. Het werkt hard door in onze begroting.

Wij hebben de portefeuillehouder gevraagd of zij zich hier ook zorgen over maakt, mogelijk dan toch in bredere zin. Dat blijkt het geval te zijn. Burgemeester Van Selm gaf in de vergadering aan de zorgen te delen.

Wij willen de eerder genomen investeringsbeslissingen ter versterking van de brandweerzorg niet direct ter discussie stellen, maar wij vragen ons wel af of en hoe het allemaal te dragen is. Zouden er mogelijk synergie voordelen te behalen zijn met de GGD, nu deze partijen binnenkort samen in één pand zitten?
Wij denken dat de deelnemende gemeenten in de VRZW hierover het gesprek zouden kunnen starten, zoals we ze met andere deelnemingen ook zouden kunnen starten. Op de vraag of de portefeuillehouder dit ook zo ziet, kon zij bevestigend antwoorden.

Dit is voor ons aanleiding geweest om met een amendement te komen om de zienswijze van de gemeente richting de VrZW aan te passen en niet alleen te spreken over het ‘voorbehoud’ voor de ravijnjaren na 2025, maar ook de boodschap te brengen dat de bijdrage van Purmerend weleens lager zou kunnen worden na 2025 als Purmerend zelf minder geld van het Rijk krijgt. Daarnaast zou de VrZW na kunnen denken over wat mogelijk is om zelf te bezuinigen en wat voor consequenties dat zou hebben. Daar zou wat ons betreft het gesprek over moeten gaan in de komende periode. Aanpassing van de zienswijzebrief kan hier handvatten voor bieden.

In de raadsvergadering van 30 mei jl is dit amendement breed gesteund, wij zijn blij met dit resultaat!

Ferry Pankras