14 december 2018

Bouwen op de grens van de historische binnenstad

Het CDA staat voor het behouden en beschermen van onze historische binnenstad. Dat betekent geen hoogbouw, maar historiserend bouwen en passend in de omgeving. Met de begrenzing op het water is dat gelukt voor de Post-NL-locatie.

Onlangs lag het Plan Looiers voor, een bouwplan op de locatie van de voormalige garage Zijp met twee gebouwen van respectievelijk 11 en 6 hoog, gelegen op de rand van onze historische binnenstad. Een lastig punt dus voor het CDA. Een gebouw van 11 verdiepingen past volgens onze uitgangspunten niet op deze locatie.

U kunt zich voorstellen dat we er dan ook graag een paar woonlagen wilden afhalen en het hoogste gebouw daarmee terugdringen naar maximaal 8 verdiepingen, maar liever nog lager. Besturen is echter soms ook lastige keuzes maken. Het CDA vindt het belangrijk dat wij respectvol omgaan met onze inwoners, maar dat geldt ook voor onze ondernemers en projectontwikkelaars. Met een enorme bouwopgave en weinig tot geen eigen grond hebben wij ook hun hard nodig.

Dat betekent dat je als overheid ook betrouwbaar moet zijn, dus niet achteraf heldere en door de raad democratisch vastgestelde kaders en afspraken zomaar terugdraaien. Het CDA heeft daarom ondanks onze persoonlijke voorkeur toch ingestemd met dit plan dat binnen de door deze raad gestelde kaders valt én voorziet in extra woningen die bijdragen aan het terugdringen van onze woningbouwopgaven.

Pascal Verkroost