04 januari 2017

Burgemeester reikt Gouden Waarderingsspeld uit aan NKT

Burgemeester Don Bijl reikte zondag 1 januari tijdens de Nieuwjaarsreceptie in theater de Purmaryn een Gouden Waarderingsspeld uit aan het Nederlands Kinder Theater (NKT). In 2017 bestaat het NKT 25 jaar. In die periode heeft de school ruim 7.000 kinderen en jongeren in de omgeving van Purmerend kennis laten maken met theater. Het gemeentebestuur is trots op dit theater dat kinderen iets geeft dat niet in geld is uit te drukken: een goed gevoel, zelfvertrouwen, vermogen tot expressie en hulp bij het vinden van hun plek in de maatschappij.

De NKT Theaterschool laat kinderen en jongeren al bijna 25 jaar kennismaken met de kracht van cultuur. Door de lessen zang, spel en dans te volgen en op te treden voor publiek, ontwikkelen kinderen zich op cultureel en sociaal niveau. Dit doet het NKT met een bescheiden aanmoedigingssubsidie van de gemeente. Maar vooral dankzij veel vrijwilligers, bevlogen docenten en medewerkers en ruim 600 leerlingen die vanuit de hele regio komen.

Naast onderwijs in zang, dans en spel (drama) leren de kinderen ook zichzelf te presenteren op een podium voor publiek. In grote musicals komen actuele onderwerpen aan de orde, zoals het vluchtelingenvraagstuk, opvang van kinderen uit andere landen, zwerfkinderen en pesten. Er zijn vele geslaagde voorbeelden van oud NKT-leerlingen die inmiddels vóór en achter de schermen een succesvolle carrière hebben opgebouwd: Jennie Lena, Lottie Hellingman, Ruud Feltkamp, Jorge Verkroost, Joey Ferre, Ydwer Bosma en vele anderen.