14 december 2018

Huisvestingsverordening voor tijdelijke woningen

Woningen bouwen voor tijdelijke bewoning is helaas een noodzaak geworden in Purmerend. Buiten het feit dat ze nu in Purmerend gerealiseerd gaan worden, is het ook noodzakelijk om een reglement op te stellen voor toewijzing van deze woningen. Gezien de zware druk op de huidige woningmarkt in Purmerend is dit niet eenvoudig. Daarom is er een huisvestingsverordening opgesteld om enkele voorwaarden vast te leggen voor de WMO-medewerkers, waarmee zij in ieder geval een leidraad hebben om de tijdelijke woningen toe te kunnen wijzen.

In deze huisvestingsverordening is opgenomen dat 70% van de tijdelijke woningen worden toegewezen aan Purmerenders die minimaal 6 maanden in Purmerend wonen en een urgentie hebben. De uiteindelijke toewijzing wordt bepaald door de WMO-medewerkers, een keuze die wij ook al lastig vinden. We hebben alle vertrouwen in de WMO-medewerkers. De overige 30% van de tijdelijke woningen worden op basis van een loting verdeeld, dit kunnen bijvoorbeeld ook jongeren zijn zonder urgentieverklaring, ook hier bepaald de WMO-medewerkers uiteindelijk de toewijzing.

Voor deze woningen komen in ieder geval niet de volgende groepen in aanmerking, zijnde overlastgevers, grote gezinnen met meer dan drie personen (het zijn immers kleine woningen), mensen met fysieke klachten en/of ‘zware’ zorgbehoefte.

Het CDA is altijd voorstander voor een goede mix van toewijzingsmaatregelen, ook hier is een humane afweging gemaakt om iedereen een kans te geven op toewijzing van deze tijdelijke woningen. Wij hebben dan ook ingestemd met deze huisvestingsverordening.

Michel Segers